سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

در چه فاصله از میادین توقف ممنوع است؟

در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است؟

آزمون آیین نامه بخش بسیار مهمی است که هر فرد داوطلب دریافت گواهینامه رانندگی باید آن را طی کند. اما مطمئنا برخی سوالات نسبتا دشوار و چالشی نیز در این آزمون وجود دارد. گرچه با مطالعه مطالب وب سایت آیین نامه رانندگی، می‌توانید به اکثریت سوالات آن به سادگی پاسخ صحیح دهید. یکی از سوالات پرتکرار این است که «در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است؟». دانستن پاسخ این سوال غلط انداز می‌تواند شما را نسبت به بسیاری از افراد دیگر جلو بیندازد و امتیاز ویژه‌ای برایتان فراهم کند. بنابراین با ما همراه باشید تا بدانید در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است.

در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است؟

شاید مطلب سبقت ممنوع در ورودی تونل ها را مطالعه کرده باشید. در این صورت می‌دانید که سبقت ممنوع در ابتدای یک تونل چه محدوده‌ای دارد. در واقع چنین محدوده و فاصله‌ای نیز برای توقف ممنوع قبل از میدان وجود دارد. اگر این موضوع رعایت نشود، علاوه بر جریمه ممکن است منجر به ایجاد حادثه و یا ترافیک سنگین شود.

بر اساس جدیدترین ویرایش آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایران، در فاصله پانزده (15) متری قبل از میادین توقف ممنوع است. بنابراین پاسخ سوال در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است در آزمون آیین نامه، 15 متری می‌باشد.

البته دقت داشته باشید که این فاصله یک محدوده است. یعنی از خود میدان تا 15 متر بعد (و قبل) از میدان نباید هیچ خودرویی پارک شود. اما آیا این موضوع برای موتورسیکلت و دوچرخه نیز صدق می‌کند؟ جالب است بدانید که پاسخ مثبت است. یعنی هیچ خودرو، موتورسیکلت و یا دوچرخه‌ای نباید در فاصله 15 متری از میادین که توقف ممنوع است پارک کند.

اگر داوطلب آزمون آیین نامه نیستید و صرفا می‌خواهید این موضوع را برای رانندگی بهتر و اطلاعات عمومی بدانید، باید بگوییم که نیازی به حفظ این عدد نیست. در واقع معمولا در محدوده پانزده متری نرسیده به میدان، تابلوی توقف ممنوع نصب می‌شود و این موضوع را مشخص می‌کند. گرچه شرکت کنندگان آزمون باید این عدد را به خاطر بسپارند.

اما در چه فاصله ای از تقاطع توقف ممنوع است؟

درباره میدان صحبت کردیم. همان گونه که بالاتر گفته شد، در محدوده 15 متر قبل و بعد یک میدان توقف مجاز نیست. انجام این کار موجب جریمه شدن توسط پلیس یا دوربین می‌شود. حال باید به این سوال پاسخ دهیم که توقف ممنوع قبل از تقاطع چه محدوده‌ای دارد.

دقت کنید که فاصله و محدوده قبل و بعد از یک تقاطع (مثل چهارراه و سه راه) و نیز تقاطع راه آهن که در آن پارک ممنوع است، همان 15 متر است. یعنی این موضوع برای یک میدان و تقاطع مشترک است. پس در فاصله پانزده متری بعد و قبل تقاطع نمی‌توان توقف نمود. معمولا در این محدوده تابلوهای پارک و توقف ممنوع نیز نصب می‌شود.

اما موضوع مهمی وجود دارد که ممکن است ایده مناسبی برای سوال انحرافی در آزمون آیین نامه باشد. آن هم تفاوت توقف یا همان ایستادن و پارک کردن خودرو است. توجه داشته باشید که در فاصله ذکر شده از میادین و تقاطع‌های شهری و راه آهن، توقف ممنوع است. یعنی ایستادن لحظه‌ای در این محدوده مجاز نیست. مشخص است که در این صورت، پارک هم ممنوع می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آزمون آیین نامه

پس حتما برای آزمون آیین نامه به تفاوت توقف و پارک کردن توجه داشته باشید. تابلوی این دو امر نیز با یکدیگر تفاوت دارد. یک موضوع مهم دیگر نیز توقف خودرو و موتورسیکلت است. باید بدانیم که تفاوت خاصی بین وسایل نقلیه در این موارد وجود ندارد. پس توقف و پارک هر نوع وسیله‌ای غیرمجاز است.

همچنین بهتر است موضوع مهمی را نیز درباره دریافت گواهینامه رانندگی بدانید. بعضا برخی افسرهای آزمون شهری برای سنجش دانش داوطلب، سوالاتی مانند همین موضوع از او می‌‎پرسند. یا گاها از شما می‌خواهند که در میدان پارک کنید تا عکس العملتان را بررسی کنند. حتما به این امر نیز دقت داشته باشید.

چه فاصله ای از میدان و تقاطع توقف ممنوع است؟

چرا توقف در این محدوده غیرمجاز است؟

راننده خوب و مسلط فردی است که با علاقه به تمامی مباحث بپردازد و آن‌ها را بررسی کند. در این صورت علاوه بر مهارت و تسلط، احتمال تصادف و صدمه شما نیز بسیار پایین خواهد آمد. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر دلیل این ممنوعیت را نیز بررسی نماییم.

ترافیک در تقاطع و میدان

مهم‌ترین دلیل اینکه در این فاصله از میادین و تقاطع توقف ممنوع است، ایجاد ترافیک در میدان و تقاطع است. تصور کنید که ترافیک روان است و در هر لاین یک خودرو در حال حرکت است. حال اگر یکی از خودروها در کناره راه اقدام به توقف یا پارک کند چه اتفاقی می‌افتد؟ این که عملا برای چند دقیقه یکی از لاین‌ها از بین می‌رود و توسط آن ماشین اشغال می‌شود. پس خودروهای دیگر مجبورند صبر کنند یا اقدام به دور زدن خودروی ایستاده کنند.

پس توقف قبل از یک تقاطع یا میدان می‌تواند ترافیک بزرگی ایجاد کند. خصوصا اگر چند خودرو به شکل همزمان پارک کرده باشند.

احتمال تصادف و یا آسیب به عابرین

پارک کردن و یا ایستادن کوتاه در این محدوده پارک ممنوع ممکن است باعث تصادف شود. به این شکل که تمامی خودروها در ترافیک سنگین ولی روان در حال حرکتند. ناگهان خودرویی تصمیم به توقف می‌گیرد. با ایستادن آن ماشین، ممکن است خودروی عقبی به آن برخورد کند. زیرا با توجه به تابلوی توقف ممنوع، خودروی عقبی احتمال توقف و پارک کردن خودروی جلویی را نمی‌دهد!

احتمال وارد شدن آسیب جدی به خودروهای پارک کرده نیز وجود دارد. زیرا از دور و در بین ترافیک به نظر می‌آید که در حال حرکت هستند. در این بین ممکن است یک عابر پیاده، خصوصا یک کودک که در میدان تردد می‌کند آسیب ببینید و اتفاق ناگواری رخ دهد.

جریمه پارک یا توقف در این محدوده چیست؟

همان گونه که گفتیم، به جز مشکلات مختلف اعم از ایجاد ترافیک و احتمال وقوع حادثه و تصادف رانندگی، یکی از عواقب توقف و پارک در این محدوده جریمه شدن است. درست است که شاید میزان این جریمه بسیار زیاد نباشد، ولی قطعا هیچ کس دوست ندارد که با یک قبض جریمه روبرو شود و آن را پرداخت کند! اما میزان این جریمه چقدر است؟

در واقع فاصله 15 متر قبل و بعد میادین و تقاطع که در آن توقف ممنوع است، یک محدوده عادی پارک و توقف ممنوع به حساب می‌آید. به همین دلیل است که جریمه آن دقیقا همان جریمه پارک و توقف غیرمجاز می‌باشد. خصوصا اینکه این محدوده دارای تابلو نیز می‌باشد.

بر اساس تغییرات سال 1401، هزینه جریمه توقف و پارک ممنوع در کلان شهرها و معابر بین شهری 40 هزار تومان و در بقیه شهرها و شهرستان‌ها 30 هزار تومان می‌باشد. البته این میزان در دهستان و مناطق روستایی ده هزار تومان است. توجه کنید که تا دو ماه پس از دریافت باید جریمه پرداخت شود. در غیر این صورت مبلغ آن به میزان دو برابر مقدار اولیه می‌رسد.

همان گونه که مطالعه کردید، در این مطلب به بررسی این سوال پرداخیم که در چه فاصله ای از میادین توقف ممنوع است. این موضوع می‌تواند یکی از سوالات مهم آزمون آیین نامه تئوری باشد. پس توصیه اکید ما این است که عدد پانزده متری را به دقت به خاطر بسپارید. همچنین دانستن موارد این چنینی برای رانندگی و زندگی روزمره نیز حائز اهمیت است و می‌تواند از جریمه شدن و بسیاری از تصادفات جلوگیری کند.

نظر شما چیست؟ آیا تا کنون به علت توقف در مکان توقف ممنوع یا پارک ممنوع جریمه شده‌اید؟ امیدواریم نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed