سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

راهکار خرابی خودرو در جاده که نمی دانستید!

راهکار خرابی خودرو در جاده

خرابی خودرو در جاده! مشکل شایع و رایجی که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد! این اتفاق که خصوصا در خودروهای با کارکرد بالا رواج دارد، در صورت وقوع می‌تواند ادامه سفر شما را دشوار کند. تصور کنید که در یک استان کویری، در ظهر یک روز گرم تابستانی، در مکانی که هیچ فردی دیده نمی‌شود به خرابی خودرو بر بخورید! چاره چیست؟ چاره، پیشگیری و آموزش راهکار خرابی خودرو در جاده است. یادگیری راهکار خرابی خودرو در جاده بسیار مهم است و می‌تواند کمک خوبی برایتان باشد. با سایت آیین نامه رانندگی در این مطلب همراه باشید تا بهترین روش و راهکار خرابی خودرو در جاده را بدانید.

مرحله اول: حفظ آرامش و بررسی موقعیت

اگر در حال رانندگی بودید و ناگهان متوجه شدید چیزی سر جای خودش نیست، در ابتدا باید بدانید که مهم‌ترین عکس العمل شما باید حفظ آرامش باشد. این اتفاق ناگهانی می‌تواند چیزی مانند پنچر شدن یکی از لاستیک‌های خودرو، روشن شدن چراغ چک یا روغن، بالا رفتن آمپر، عدم فرمان‌پذیری صحیح و مواردی از این قبیل باشد. ضمن حفظ آرامش خودتان، اگر همراه و سرنشین دیگری در خودرو حضور دارد، با تاکید بر آرام بودن او و اینکه مشکل حل خواهد شد، وی را مطلع سازید. این به آن دلیل است که قدم اول در حل مشکل، شناخت مشکل است.

بعد از اینکه آرامش خود و اطرافیانتان را حفظ و تثبیت نمودید، نوبت به بررسی شرایط و موقعیت می‌رسد. بعضی اتفاقات مانند بالا رفتن آمپر، پنچر شدن چرخ و نیز روشن شدن چراغ روغن یا نقص فیزیکی قابل مشاهده، نیازمند توجه فوری هستند. در این موارد، حتی ممکن است دقایق و ثانیه‌ها هم تاثیر گذار باشند. پس به آرامی خودرو را در حاشیه راه پارک کنید و از آن پیاده شوید. استفاده از مثلث خطر را نیز حدود 100 متر جلوتر از مکان پارک خودرو فراموش نکنید.

مرحله بعدی: بررسی مشکل و پیدا کردن راه حل

وقتی ماشین را در کناری به شکل امن پارک کردید، باید دنبال راهکار خرابی خودرو در جاده بگردید. این می‌تواند شامل حل آن توسط خودتان، یا تماس با امداد خودرو یا تعمیرکار باشد.

اگر سر رشته‌ای در کارهای مکانیکی خودرو دارید، نگاهی به آن بیندازید. یا ممکن است مشکل پیش آمده ساده و قابل حل باشد. مثلا اگر کاهش فرمان‌پذیری به علت پنچر شدن چرخ باشد، می‌توان به سادگی آن را تعویض کرد و به راه ادامه داد. اما مشکلاتی مانند پاره شدن تسمه ماشین، وارد آمدن آسیب فیزیکی یا نقص قطعات آن، خالی بودن روغن، یاتاقان زدن و سوختن واشر سرسیلندر به سادگی و بدون ابزار مناسب و کافی قابل حل نیست.

چه مشکلاتی را خودتان حل کنید؟

همان‌طور که گفتیم، برخی مشکلات به راحتی قابل حل است. در ادامه، بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم و نکات مهمی را نیز درباره هر یک ارائه خواهیم داد.

پنچر شدن چرخ

واضح است که با لاستیک پنچر نمی‌توان به رانندگی ادامه داد! در صورت رخ دادن این اتفاق، چرخ زاپاس و نیز آچار و جک ماشین را از صندوق خارج کنید. با باز کردن پیچ‌ها، به سادگی می‌توانید از پس مشکل بربیایید. نکته مهم در این باره این است که قبل از شروع کار با جک، تمام سرنشینان باید از خودرو پیاده شوند. همچنین فراموش نکنید که قبل از زدن جک، کمی پیچ‌ها را شل کنید و سپس وقتی ماشین بلند شد آن‌ها را دربیاورید. اگر به این موضوعات ساده دقت نکنید، احتمال سقوط ماشین، آسیب دیدن جک و حتی چپ شدن خودرو وجود دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، هیچ گاه وقتی خودرو روی جک است، درون آن ننشینید و یا پیچ‌ها را سفت نکنید (فقط کمی ببندید). همچنین قبل از روی جک رفتن ماشین، کشیدن ترمز دستی نباید فراموش شود.

بالا رفتن آمپر و جوش آوردن خودرو

اتفاق رایج دیگر که خصوصا در صورت عدم استفاده از ضد جوش، مشکل فنی در فن، گرم بودن هوا و یا شیب زیاد مسیر پیش می‌آید، جوش آوردن و داغ کردن بیش از حد آن است. اگر دیدید این اتفاق افتاد و آمپر بالا رفت، خودرو را در حاشیه مسیر پارک کنید، اما آن را خاموش نکنید! ماشین باید روشن باشد تا فن کار کند. در این مرحله، مقداری آب را از جلو به سمت رادیاتور بپاشید. مراقب باشید که آب از بالا و روی موتور و باتری ریخته نشود. همچنین نکته حیاتی این است که به هیچ وجه نباید درب رادیاتور ماشینی که جوش آورده باز شود. عدم رعایت این موضوع می‌تواند به سرعت باعث سوختگی و آسیب جدی شود.

به اتمام رسیدن بنزین

این هم مسئله رایجی است که قطعا با آن آشنایی دارید. حتما در طی مسیر به آمپر بنزین (و یا صفحه CNG) دقت کنید. اما اگر به این مشکل برخوردید، باید بعد از هدایت خودرو به شانه مسیر، دنبال مقداری سوخت باشید و آن را در باک بریزید!

راهکار خرابی خودرو در جاده چیست؟

راهکار خرابی خودرو در جاده در شرایط سخت

گاهی اوقات در شرایطی دشوار، مانند یک جاده در وسط صحرا یا بدون ابزار کافی ماشین به مشکل می‌خورد. در این صورت چاره چیست؟ چه مواردی را باید دانست تا از پس این موقعیت سخت برآمد؟ برخی از موارد مهم و کاربردی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

پاره شدن تسمه در جاده دورافتاده

فرض کنید در جاده‌ای دورافتاده، ماشینتان تسمه پاره می‌کند. این تسمه پاره شده ممکن است تسمه فن، کولر و یا تسمه تایم باشد. به طور معمول و در اکثر خودروها، دسترسی به تسمه تایم دشوار و بدون ابزار کافی غیرممکن است. اما به هر حال ممکن است تسمه ای که پاره شده، برایتان قابل مشاهده و دسترس باشد. در این شرایط، طبق تجربه، می‌توانید از یک یا چند جوراب بلند زنانه استفاده کنید. آن‌ها را به هم گره بزنید و به جای تسمه پاره شده بیندازید. فراموش نکنید که قبل این کار، خودرو باید خاموش شده باشد. با کمی تلاش، احتمالا خواهید توانست که ماشین را تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید. البته واضح است که این راه حل، صرفا قابل استفاده در صورتی است که امداد خودرو یا تعمیرگاهی در نزدیکی محل نباشد و ناچار به انجام آن باشید.

همچنین بخوانید: خلاصه نکات مهم آیین نامه رانندگی

گیرکردن خودرو در گل یا برف

این، اتفاقی بسیار رایج است. رانندگان، خصوصا در فصل بهار و زمستان، گاهی اوقات در گل یا برف تل انبار شده گیر می‌کنند. برای رهایی از این مشکل، دنبال یک تخته چوبی بگردید. وسیله‌ای که بتوانید آن را زیر یک یا دوتا از چرخ‌ها قرار دهید. سپس با هل یا گاز دادن، خودرو را به روی صفحه هدایت کنید. خواهید دید که به علت پخش فشار بر روی صفحه یا میله پهن، خودرو رها می‌شود.

اگر خودرو جوش آورد و آب نبود چه کنیم؟

تصور کنید در یک روز بسیار گرم، در جاده‌ای صحرایی که فرد دیگری هم در آن حضور ندارد، خودرو جوش بیاورد. دنبال بطری آب می‌گردید اما آن را نمی‌یابید! چاره چیست؟ در این شرایط به ناچار باید از روغن موجود در موتور برای خنک کاری کمک بگیرید. ابتدا خودرو را در حاشیه راه پارک کنید اما آن را خاموش نکنید. بعد از چند دقیقه که فن کار کرد، ماشین را خاموش کنید. بعد از 20 ثانیه استارت بزنید و 5 ثانیه بعد از روشن شدن، دوباره خودرو را خاموش کنید. با تکرار این کار، در اثر استارت زدن، روغن به موتور برخورد می‌کند و آمپر پایین خواهد آمد.

بهترین راهکار خرابی خودرو در جاده

خرابی خودرو در جاده اتفاقی است که ممکن است برای هر کسی بیفتد. در این مطلب، راهکار خرابی خودرو در جاده را عنوان کردیم. نظر شما چیست؟ آیا شما نیز تا کنون به چنین مشکلی برخورده‌اید؟ از چه روشی استفاده کردید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed