سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

راهنما زدن به چه معناست؟

معنای راهنما زدن

راهنما زدن برای آگاه‌سازی دیگران، خصوصاً رانندگان استفاده می‌شود. این ابزار معمولاً در بخش چپ خودرو‌ها تعبیه شده است. راهنما زدن یعنی تغییر مسیر. اینکه ما به چه دلیل از راهنما استفاده می‌کنیم. اهمیت زیادی دارد. ما با استفاده از این ابزار به دیگران اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اطلاع‌رسانی از قصد خود برای تغییر مسیر. راهنما زدن قوانین خاص خود را دارد. استفاده از چراغ راهنمای خودرو در زمان مناسب، تصادفات را کاهش می‌دهد. زیرا رانندگان دیگر، متوجه تغییر مسیر شما می‌شوند.

انواع راهنما زدن در رانندگی (راهنمای چپ و راست ماشین)

از مهمترین قواعد و اصول شهرنشینی، رعایت اصول راهنمایی و رانندگی است. البته رعایت این قوانین از سوی شهروندان می‌باشد. سال‌های اخیر مردم نسبت به قوانین آگاه‌تر شده‌اند. زیرا با همکاری نهاد‌های انتظامی، فرهنگی و اجتماعی مانند نیروی انتظامی و صدا و سیما، شاهد رعایت بیشتر قوانین از سوی مردم هستیم. مثل ضرورت راهنما زدن که تبدیل به یک اصل مهم شده است.

هدف ما، اصرار بر لزوم رعایت قانون یا توصیه به رعایت آن نیست. بلکه هدف یادآوری و تمرین چند نکته ساده ولی مهم در رانندگی است. معمولاً بی‌توجهی به قانون باعث بروز حوادث می‌شوند. اما گاهی اوقات عدم آگاهی از قانون، تعلل یا تعارف در انتخاب مسیر یا عبور هم باعث بروز حوادث ناگوار می‌شوند. در امتحان رانندگی گواهینامه، رعایت قوانین آن، مورد توجه افسر قرار می‌گیرد. باید حتماً حین خروج از پارک، ورود به پارک، دور دو فرمان و موارد دیگر نسبت به آن دقت داشته باشید.

راهنما زدن در رانندگی

راهنما زدن در موارد زیر ضروری است

گاهی رانندگان به جای راهنما زدن از دست خود به عنوان علامتی برای تغییر مسیر استفاده می‌کنند. اما با آگاهی از مواقعی که راهنما زدن واجب است. اصول راهنمایی رانندگی را رعایت کرده‌اند. همچنین از بروز حوادث جلوگیری می‌شود.

  • ‌توقف‌
  • حرکت‌
  • دور زدن‌
  • گردش به راست یا چپ‌
  • ورود از مسیر اصلی به فرعی‌
  • ورود از مسیر فرعی به اصلی‌
  • نکته: مواقعی که نور شدید آفتاب یا بارندگی مانع دیده شدن چراغ راهنما می‌شود، شما باید حتماً با دست علامت بدهید؛

جایگزین راهنما زدن چیست؟

جایگزین راهنما زدن این است که برای این کار ۱۰ متر مانده به محل گردش، با دست علامت بدهید. در بزرگراه‌ها که سرعت زیادتر است، حداقل به مدت ۱۵ ثانیه و یا ۳۰۰ متر مانده به محل گردش یا تغییر مسیر، در حال علامت دادن باشید.

برای علامت دادن با دست،   دست چپ خود را با احتیاط از پنجره ماشین بیرون آورده و به منظور گردش به چپ، به طور افقی و برای گردش به راست، از آرنج به طرف بالا خم کنید. همچنین به طور عمودی نگه دارید؛ برای کم کردن سرعت و توقف، دست چپ خود را به طرف بالا و پایین حرکت دهید.  قبل از توقف، دست را به صورت عمودی به سمت پایین نگه دارید.

نتیجه

این ابزار،  در شهر و بزرگراه‌ها و همچنین جاده‌ها دارای اهمیت است. در مسیر خود با این ابزار، می‌توانید خود و دیگران را از تصادفات ناگوار مصون بدارید.

مطالب مربوط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed