سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

اعتراض به جریمه خودرو توسط دوربین و افسر چگونه است؟

اعتراض به جریمه خودرو

با افزایش تعداد خودروها و ترددها در سطح شهرهای کشور، اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای جلوگیری از تخلفات رانندگی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. تعداد افسرها، دوربین‌ها و جریمه‌های مختلف افزایش یافته است. به همین علت، برخی اوقات، اشتباهی در این زمینه پیش می‌آید. مثلا ممکن است یک جریمه اشتباه برای شما ثبت شود. این موضوع اصلا خوشایند نیست، خصوصا با افزایش نرخ جرایم رانندگی و شرایط اقتصادی کنونی! حال اگر این اتفاق رخ داد، نحوه اعتراض به جریمه خودرو چگونه است؟ چه مراحلی برای اعتراض به جریمه خودرو چه توسط دوربین ثبت تخلف و چه توسط افسر باید طی شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، در ادامه با وب سایت آیین نامه رانندگی همراه باشید.

آیا زمان خاصی برای اعتراض به جریمه خودرو وجود دارد؟

بله، قطعا. در ابتدا باید بدانیم که در هر زمانی نمی‌توان به جریمه رانندگی ثبت شده برای خودرو اعتراض کرد. مهلت خاصی برای این موضوع تعیین شده است. این مدت زمان، دو ماه یا همان 60 روز است.

معمولا در فیش جریمه هم نوشته می‌شود که اگر اعتراضی به جریمه خود دارید، باید تا دو ماه آتی برای اعتراض به آن اقدام کنید. در صورتی که این زمان را رعایت نکنید، دیگر اعتراض پذیرفته نخواهد بود و به آن از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی رسیدگی نمی‌شود.

البته موضوع مهم دیگری نیز در این باره وجود دارد که باید به آن دقت کرد. آن هم این است که بعد از ثبت اعتراض خود و انجام مراحل آن، ممکن است رای نهایی تایید یا تغییر مبلغ جریمه باشد. در این صورت، راننده باید تا بیست روز پس از صادر شدن رای نهایی، اقدام به پرداخت مبلغ جریمه به پلیس کند. در صورتی که این امر انجام نگیرد و بیست روز از این زمان بگذرد، باید به شکل دو برابر آن را پرداخت کنید. اگر باز هم پرداخت انجام نشود، راننده خاطی تحت پیگرد قضایی و قانونی قرار می‌گیرد. بنابراین رعایت زمان بندی مشخص شده از سوی قانون، بسیار مهم است.

به چه نوع خلافی ثبت شده می‌توان اعتراض کرد؟

سال‌ها قبل، تنها موارد ثبت شده برای خودروها توسط افسرهای راهنمایی و رانندگی، چه درون و خارج شهر و چه در پلیس راه بود. اما امروزه به این شکل نیست. دیگر علاوه بر افسرها، پلیس نامحسوس و نیز دوربین‌ها وجود دارند و ثبت جریمه می‌کنند. در این بین این سوال مطرح می‌شود که به چه نوع جریمه‌ای می‌توان اعتراض کرد.

درست است که احتمال اشتباه کردن دوربین‌های ثبت خلافی بسیار اندک است، اما به هر حال این اتفاق ممکن است. به همین دلیل است که در صورت ثبت خلافی توسط دوربین بیرون یا داخل شهر، شما می‌توانید نسبت به اعتراض اقدام نمایید. اعتراض شما توسط افسران پلیس بررسی و نتیجه به شما اطلاع داده می‌شود.

علاوه بر این واضح است که امکان خطای یک افسر راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد. در صورتی که قصد اعتراض به جریمه خودرو ثبت شده توسط افسر را دارید، می‌توانید برای این کار اقدام و مراحل آن را طی نمایید. به طور عادی به اعتراض رسیدگی و نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

مراحل انجام اعتراض به خلافی رانندگی ثبت شده به چه شکل است؟

حال به روش انجام و مراحل این کار می‌رسیم. در ابتدا، زمانی که جریمه به دست شما رسید، به دقت آن را بررسی کنید. آیا به نظر شما واقعا ثبت آن اشتباه بوده است؟ فکر می‌کنید نباید جریمه می‌شدید؟ آیا جریمه بیشتر از حد قانونی یا به طور متفاوت برای شما ثبت شده است؟ وقتی در این باره مطمئن شدید، برای شروع کار، مراحل را آغاز کنید. اما برای انجام کار، شما دو راه پیش روی خود دارید. راه اول مراجعه به پلیس به علاوه ده و راه دوم نیز، مراجعه مستقیم به اداره پلیس راهور می‌باشد. در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اعتراض از طریق پلیس به علاوه ده

دفاتر پلیس +10 به سادگی در شهرهای کشور در دسترس هستند. این دفاتر، خدمات متنوعی مانند اعتراض به خلافی رانندگی و نیز صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی و امثال آن را ارائه می‌دهند. در صورتی که از خدمات پلیس +10 استفاده کنید، دیگر نیازی به مراجعه به اداره پلیس راهنمایی و رانندگی نخواهید داشت.

ابتدا نزدیک‌ترین مرکز پلیس به علاوه ده را بیابید. سپس با مدارک مورد نیاز که در ادامه همین مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به این دفتر مراجعه کنید. در این مرحله، شکایت خود را با ارائه مدارک و جزئیات خود ثبت کنید.

اعتراض از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی

همان گونه که گفته شد، روش دیگری برای انجام این کار، مراجعه به اداره پلیس راهور است. در واقع شما باید به بخش اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی شهر خود رجوع کنید. با در دست داشتن مدارک خود، اعتراض را در این اداره ثبت کنید. طی زمانی کوتاه (با توجه به بار کاری اداره) به آن رسیدگی خواهد شد و به شما اطلاع رسانی می‌شود.

در واقع تفاوت این دو روش این است که پلیس به علاوه ده معمولا به شکل راحت‌تری برای عموم در دسترس است. دفاتر پلیس +10 هم اعتراض شما را به اداره اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ارجاع می‌دهند. اما به هر صورت، یافتن آن‌ها و مراحل اداری در این دفاتر بسیار ساده‌تر از خود اداره می‌باشد.

مدارک لازم برای اعتراض به جریمه خودرو چیست؟

حال که روش کلی و مراحل را بررسی کردیم، بهتر است مدارک مورد نیاز را نیز معرفی نماییم. در صورتی که قصد استفاده از هر کدام از روش‌های معرفی شده را دارید، باید این مدارک و اسناد را همراه خود داشته باشید.

مدارک مورد نیاز شما شامل کارت شناسایی معتبر، مدرکی دال بر تملک و مالکیت وسیله نقلیه، قبض جریمه و شماره پیگیری و نیز گواهینامه رانندگی است. همچنین در دفتر پلیس +10 و یا اداره راهور، بسته به موردی که انتخاب می‌کنید، یک فرم اعتراض نیز به شما داده خواهد شد. باید این فرم را نیز با اطلاعات خود پر کنید.

در اینجا، توضیحی درباره مدارک مورد نیاز لازم است. به عنوان کارت شناسایی، شما می‌توانید کارت ملی و یا گواهینامه رانندگی خود را همراه داشته باشید. البته فراموش نکنید که گواهینامه نباید منقضی شده باشد. همچنین بد نیست شناسنامه خود را نیز با خود ببرید. همچنین برای مدرک مالکیت خودرو، باید برگ سبز خودرو و نیز کارت ماشین را داشته باشید. نیازی به سند محضری وجود ندارد و طبق آخرین اعلام، کارت سبز کافی است.

من گیج شدم؛ پلیس +10 یا اداره راهور برای اعتراض به جریمه؟

معمولا توضیحات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، جنبه قانونی و رسمی دارد. به همین دلیل است که در برخی موارد، موضوعاتی گنگ است و ابهاماتی در این زمینه پیش می‌آید. شاید برای شما نیز سوال شده باشد که «بالاخره از کدام راه برای اعتراض اقدام کنیم؟». اما نیازی به نگرانی نیست. در ادامه با الگوریتمی ساده، شما را قدم به قدم برای انجام این کار راهنمایی خواهیم کرد.

ابتدا به این سوال پاسخ دهید که: آیا در نزدیکی محل سکونت شما، اداره پلیس راهنمایی و رانندگی واقع شده است؟ در صورتی که پاسخ شما به این سوال مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت اعتراض خود، در مرحله اول به این اداره مراجعه کنید. به این صورت که ابتدا به اداره راهور بروید و سپس به قسمت اجرائیات وارد شوید. در اینجا به سادگی قادر خواهید بود تا کار خود را انجام دهید.

اما اگر در نزدیکی منزل شما، اداره راهور وجود ندارد، بهترین راهکار مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس به علاوه ده می‌باشد. به سادگی به این دفتر مراجعه کنید و با دریافت و پر کردن فرم اعتراض و نیز با به همراه داشتن مدارک گفته شده، درخواست خود را در سیستم ثبت نمایید.

اما به طور کلی، ما به شما توصیه می‌کنیم تا کار را با دفتر پلیس +10 آغاز نمایید. زیرا مراجعه به اداره پلیس راهور، معمولا با دردسرهای خود همراه است. ممکن است حجم کاری و دوندگی در این اداره زیاد باشد و شما را خسته کند. همچنین افراد بسیاری برای موارد مختلف به پلیس راهنمایی و رانندگی رجوع می‌کنند و این موضوع، ممکن است باعث شلوغی آن شود. همه این موارد می‌تواند زمان ارزشمند شما را تلف کند. پس بهتر است برای پیشگیری از این مشکلات، با مراجعه به نزدیکترین دفتر پلیس به علاوه ده، اعتراض به جریمه خودرو را انجام دهید.

اعتراض به جریمه خودرو و روش آن

پس از ثبت اعتراض برای جریمه خودرو چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تا اینجای کار، مفصلا درباره ثبت کردن درخواست بازبینی جریمه رانندگی صحبت کردیم. گفتیم که بهترین روش، مراجعه به دفتر پلیس +10 به همراه مدارک و پر کردن فرم مخصوص اعتراض می‌باشد. اما پس از این مرحله چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدا باید تمامی درخواست‌های بازبینی و تجدید نظر به اداره پلیس راهور ارسال شود. زیرا اداره پلیس راهنمایی و رانندگی نهاد تصمیم گیرنده درباره این وقایع و درخواست‌ها است. پس چه درخواست خود را در اداره مذکور ثبت کرده باشید و چه در دفتر پلیس به علاوه ده، موضوع به اداره راهور ارجاع داده خواهد شد. سپس هیئت رسیدگی به این موارد، موضوع را بررسی می‌کند.

بررسی کردن درخواست‌ها توسط کارشناسان و افسران راهور انجام می‌شود. آن‌ها با توجه به شرایط و زمینه اعتراض، آن را بازبینی می‌کنند. بنابراین نوع تخلف و شرایط وقوع آن اهمیت دارد. مثلا خیلی کم اتفاق می‌افتد که جرایم ثبت شده در زمینه سرعت غیرمجاز بازگردانده شود. چرا؟ چون سرعت غیرمجاز به طور عادی واضح و بدیهی است و نیاز به نظر کارشناسی ندارد. تنها محدوده مشخص و خاصی برای آن وجود دارد. اما موارد دیگری ممکن است بسته به نظر افراد متفاوت باشد. البته باید دقت کرد که شرایط و محل وقوع تخلف هم مهم است و این موضوع نیز بررسی می‌شود.

پس از اینکه افسران راهنمایی و رانندگی اعتراض شما را بررسی کردند، رای پایانی و نهایی صادر می‌شود. این رای قطعی است و امکان درخواست بازبینی مجدد برای آن وجود ندارد. سپس با توجه به رای صادره، راننده ملزم خواهد بود تا جریمه را پرداخت نماید. فرآیند بررسی مدت زیادی طول نمی‌کشد. همچنین پس از آن نیز 20 روز فرصت دارید تا جریمه را پرداخت کنید.

اعتراض برای چه جرایم و تخلفاتی موثر است؟

معمولا این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا اعتراض به جریمه خودرو تاثیری دارد؟ اصولا این کار می‌تواند منجر به برگشتن جریمه و حذف یا تغییر آن شود؟

پاسخ، بله است. در صورتی که واقعا نیاز به بازبینی و تجدید نظر در ثبت تخلف و جریمه باشد، قطعا نهاد مذکور، این کار را انجام خواهد داد. به طور مثال، تصور کنید دقیقا در نزدیکی یک دوربین راهنمایی و رانندگی اتوماتیک در یک اتوبان بین شهری در حال حرکت بوده‌اید که ناگهان به محل وقوع تصادفی نزدیک می‌شوید. واضح است که به علت وقوع سانحه، باید سرعت خودروها کاهش پیدا کند. اما اگر به فرض، در لاین سرعت در حرکت بوده‌اید و سرعت خود را به 40 کیلومتر بر ساعت کاهش داده‌اید، احتمال دارد دوربین شما را به شکل خودکار، به جهت کاهش سرعت از محدوده مجاز 100 تا 120 کیلومتر بر ساعت جریمه کرده باشد. مشخص است که این جریمه اشتباه است و باید لغو شود. در این صورت با درخواست بازبینی، می‌توانید جریمه را بازگردانید.

پس در این مثال که ذکر شد، مشاهده کردیم که مهم نیست جریمه توسط افسر یا دوربین صورت گرفته باشد. در هر صورت اگر مشکلی داشته باشد، می‎‌توانید آن را با ثبت درخواست بازبینی و تجدید نظر پیگیری کنید.

اما تاثیر داشتن درخواست تجدید نظر برای تخلفات رانندگی، برای هر جریمه‌ای کارساز نیست. مثلا معمولا سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، دنده عقب در اتوبان و امثال آن، شامل این موضوع نمی‌شود. پس برای اطمینان یافتن از کارساز بودن درخواست خود، قبل از ثبت اعتراض به تخلف، آن را از لحاظ شرایط و قانون و آیین نامه راهنمایی و رانندگی بررسی کنید. تنها جریمه‌های اشتباه در صورت اعتراض شما تصحیح می‌شود.

چگونه به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنیم؟

در دنیای امروز، اکثر اتفاقات به صورت آنلاین (برخط) با اپلیکیشن و سایت‌های مختلف و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی به اماکن، ادارات و نهادها شکل می‌گیرد. انجام فعالیت‌ها و خدمات به این شکل هم سریع‌تر است و هم در انرژی و زمان صرفه جویی می‌کند. در این بین، رانندگان سوال می‌کنند که آیا ممکن است برای اعتراض به جریمه خودرو به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور در پلیس مثبت ده و یا اداره پلیس راهور اقدام کرد یا خیر.

متاسفانه هنوز امکان انجام و ثبت این درخواست به شکل غیرحضوری و آنلاین فراهم نشده است. در حال حاضر تنها روش پیش روی شما برای ثبت درخواست، مراجعه شخصی با مدارک و اسناد شناسایی و تکمیل فرم می‌باشد. بنابراین این موضوع را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید که کلاهبرداران در سرتاسر فضای مجازی در کمین اند تا اطلاعات شما را از این طریق به سرقت ببرند. تا قبل از اینکه این امکان فراهم و به طور رسمی اطلاع رسانی نشده است، به هیچ وجه وارد لینک‌هایی که ادعا می‌کنند به وسیله آن‌ها می‌توانید اعتراض خود را ثبت کنید نشوید.

با جریمه اشتباه، سرنوشت افسر خاطی چه می‌شود؟

به طور کلی، افسران پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور برقراری نظم و آرامش و امنیت در شهرها و جاده‌‎های کشور مشغول فعالیت هستند. جرایم ثبت شده توسط آن‌ها، صرفا برای آگاه سازی و پیشگیری از وقوع حادثه‌های ناگوار می‌باشد. اما به ندرت ممکن است خلاف این موضوع اتفاق بیفتد.

شاید یک افسر پلیس راهور، بدون داشتن دلیل متقن خودروی شما را متوقف کرده باشد. حتی ممکن است یک مامور پلیس، جریمه‌ای برای شما ثبت کرده باشد که موجب خسارت شما شده باشد. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدا باید بدانیم که مامور پلیس این اختیار را ندارد که بدون دلیل و مدرک خاصی، شما را از حرکت باز دارد. بر اساس ماده نهم قانون راهنمایی و رانندگی کشور، پلیس راهور این اختیار را ندارد که بدون هیچ دلیلی مانع حرکت خودرویی شود. تنها مواردی که وی می‌تواند دستور توقف صادر کند شامل مشاهده تخلف و یا تحت پیگیری قضایی بودن خودروی مذکور می‌باشد.

علاوه بر این موضوع، در ماده پنجم همان قانون به صراحت ذکر شده که هیچ افسر و مامور پلیسی نباید به ناحق و به اشتباه جریمه صادر کند. در صورتی که به اشتباه واضح تخلف توسط افسر ثبت شود و یا در این باره به اشتباه اطلاع رسانی شود در حالی که اثبات شود افسر می‌دانسته ثبت این جریمه اشتباه است، این امر مامور پلیس تخلف محسوب می‌شود.

پس هم در صورتی که افسر پلیس راهنمایی و رانندگی در هر شرایطی و به هر شکلی به طور عمدی جریمه اشتباه ثبت کند و یا بدون دلیل خودرویی را از حرکت بازدارد، متخلف شناخته می‌شود. بر اساس قانون و اساسنامه‌های مربوطه به تخلفات این فرد رسیدگی خواهد شد. همچنین اگر این اعمال منجر به وارد آمدن خسارت خاصی به راننده‌ای شود، افسر خاطی ملزم است تا خسارت را به صورت تمام و کمال جبران نماید.

جمع بندی مطالب درباره اعتراض به جریمه

همان طور که ملاحظه نمودید، در این مطلب از وب سایت آیین نامه رانندگی اقدام به بررسی تمامی موارد درباره اعتراض به جریمه خودرو نمودیم. دیدیم که گاهی اوقات ممکن است افسر راهنمایی و رانندگی و یا حتی دوربین هوشمند ثبت تخلفات، جریمه‌ای را به صورت اشتباه ثبت کند. این اشتباه می‌تواند شامل جزئیات موضوع، مبلغ جریمه و یا دیگر موارد مربوط به تخلف باشد. یا حتی ممکن است در شرایط خاصی، تخلفی صورت نگرفته باشد، ولی جریمه برای شما صادر شده باشد.

دیدیم که در این شرایط، می‌توانید به سادگی و با توجه به مراحل ذکر شده، به پلیس به علاوه ده و یا اداره اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. سپس مراحل به طوری که ذکر شد انجام خواهد شد و نتیجه به اطلاع شما می‌‍رسد. زمان انجام کار نیز طولانی نیست و در بسیاری از موارد، تخلفات اشتباهی که برای افراد ثبت شده است بازگردانده می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا شما نیز تجربه خاصی در این زمینه داشته‌اید؟ اگر تا کنون برای ثبت اعتراض به جریمه خودرو اقدام کرده‌اید و یا جریمه اشتباهی برای شما ثبت شده است، تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات شما هستیم!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed