سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی چگونه است؟

صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی

گم شدن مدارک شناسایی، موضوع جدی و مهمی است که بعضی اوقات پیش می‌آید و نیازمند توجه فوری است. همچنین، دریافت مدارک المثنی، روال اداری خاص خود را دارد که قبل از اقدام باید با آن آشنا باشید. صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی می‌تواند عملی دشوار و زمان‌بر باشد. پس در صورت رخداد اتفاق و فقدان گواهی رانندگی، باید با اطلاع از مراحل آن، نسبت به صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی اقدام کنید. دراین مطلب در این باره صحبت می‌کنیم و مراحل صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی و نکاتی که لازم است در این باره بدانید را شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

بلافاصله بعد از مفقودی گواهینامه چه کنیم؟

بعد از اینکه متوجه گم شدن مدارک خود شدید، ابتدا باید به سرعت لوازم و ابزار، خانه، خودرو و محل کار خود را جستجو کنید. احتمال دارد که گواهینامه شما مفقود نشده باشد، بلکه فقط در یکی از این مکان‌ها افتاده یا پنهان شده باشد. در مرحله اول، سعی کنید مکان‌هایی که در طی روز اخیر به آن‌ها رفت و آمد داشته اید را به یاد آورید. آیا به اداره پست، بانک و یا اداره راهنمایی و رانندگی رفته اید؟ آیا موردی از استفاده گواهینامه رانندگی به یاد می‌آورید؟ اگر پاسخ شما بله است، سعی کنید به مکان مورد نظر مراجعه کنید. ممکن است بتوانید آن را بیابید و دیگر نیاز نباشد بقیه مراحل را دنبال کنید.

فراموش نکنید که اگر کودک دارید، از او هم سوال کنید و در صورت نیاز، نگاهی به وسایل‌هایش بیندازید. گاهی اوقات کودکان بدون متوجه شدن، وسایل و مدارک را برای بازی برمی‌دارند، در حالی که شما تصور می‌کنید مدرک یا گواهی شما مفقود شده است.

اگر هیچ کدام از مراحل بالا جواب نداد و از آن‌ها نتیجه‌ای نگرفتید، به ناچار باید به فکر تعویض گواهینامه رانندگی و دریافت المثنی باشید. البته در هر صورت دقت داشته باشید که اولویت شما در صورت مفقودی هر نوع مدرکی باید یافتن آن باشد، زیرا دریافت مدرک المثنی، دشواری‌های خاص خود را دارد. البته قبل از اقدام برای دریافت المثنی، باید پست یافته را نیز بررسی کرد. در ادامه این موضوع را شرح می‌دهیم.

آیا ممکن است فردی، گواهینامه مفقود شده را به پست تحویل دهد؟

بله، قطعا ممکن است. در صورت مفقودی، اگر فردی مدرک شناسایی و امثال آن مانند گواهینامه رانندگی، شناسنامه، کارت ملی و کارت بانکی را بیابد، آن را به نزدیک‌ترین صندوق پست می‌اندازد و یا به اداره پست یا پلیس تحویل می‌دهد. در صورتی که چنین اتفاقی برای مدرک گم شده شما افتاده باشد، کارتان بسیار ساده‌تر است و به راحتی می‌توانید آن را بیابید و تحویل بگیرید.

مدت‌‎هاست که اداره پست، سامانه‌ای آنلاین را به این منظور طراحی کرده است. مدارک یافته شده در این سامانه ثبت می‌شود تا به صاحب آن بازگردد. آدرس این سامانه اینترنتی، postyafteh.post.ir می‌باشد. به این سایت مراجعه کنید، اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و منتظر نتیجه باشید. در صورتی که گواهینامه شما پیدا شده باشد، سامانه این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید با مراجعه به اداره پست و ارائه مدارک هویتی، سند گم شده خود را تحویل بگیرید. اداره پست به مدت شش ماه (نیم‌ سال) مدارک یافته شده را نگهداری می‌کند و پس از این مدت، به نهاد مربوطه مانند ثبت احوال یا پلیس تحویل می‌دهد.

اگر این روش هم پاسخگو نبود، راه باقی مانده، دریافت المثنی می‌باشد که باید برای آن اقدام کنید.

صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی

همان‌طور که می‌دانید، این‌گونه خدمات در حیطه فعالیت پلیس به علاوه ده است. پس به منظور اقدام برای صدور گواهینامه رانندگی المثنی، باید به یکی از دفاتر پلیس +10 شهر خود مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم به علت ازدحام و شلوغی دفاتر پلیس، در ساعات اولیه صبح مراجعه کنید تا معطل نشوید.

در دفتر پلیس به علاوه ده، مدارکی برای صدور المثنی از شما خواسته می‌شود. علاوه بر پر کردن فرم، باید اصل شناسنامه و فتوکپی آن، اصل کارت ملی و فتوکپی آن، کد پستی و آدرس محل سکونت فعلی، گروه خونی، مدارک معاینه پزشکی و بینایی سنجی توسط پزشک معتمد معرفی شده، فیش واریزی و نیز استعلام از پلیس را به همراه داشته باشید.

اگر درخواست کارت ملی هوشمند داده‌اید اما هنوز برای شما صادر نشده است، باید رسید ثبت نامی که یکی از دفاتر ثبت احوال، یا پیشخوان دولت ارائه داده است را همراه خود داشته باشید (کد ثبت شده روی آن باید موجود و خوانا باشد). در صورتی که این رسید را در دست ندارید، ابتدا به پیشخوان دولت مراجعه کنید و با پرداخت مبلغ معینی، رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند دریافت نمایید.

همچنین نیازی به همراه داشتن عکس پرسنلی نیست. دفاتر پلیس به علاوه ده، قسمتی برای تصویربرداری دارند و تصاویر گواهینامه، نظام وظیفه و پاسپورت را در همان محل اخذ می‌کنند. تنها مورد مهم این است که در روز مراجعه، شرایط ظاهری تصویربرداری را داشته باشید.

مراجعه به پلیس برای صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی

صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی پایه یک

اگر گواهینامه‌ای که گم کرده‌اید پایه یک است، شرایط دریافت المثنی کمی متفاوت تر خواهد بود. البته تفاوت، فقط به مدارکی که باید هنگام مراجعه به پلیس +10 در درست داشته باشید مربوط می‌شود.

یکی از مدارکی که برای دریافت گواهی رانندگی پایه یک مورد نیاز است، گواهی عدم اعتیاد است. اما این گواهی را چگونه باید دریافت کرد؟ با مراجعه به یکی از آزمایشگاه‌های معرفی شده و مورد تایید پلیس راهنمایی و رانندگی و دادن آزمایش اعتیاد به مواد مخدر، می‌توانید نتیجه آن آزمایش را استفاده کنید. البته فراموش نکنید که نتیجه این آزمایش تنها برای دو روز (چهل وهشت ساعت) معتبر است و پس از آن اعتبار خود را از دست می‌دهد. همچنین برای المثنی گواهینامه پایه یک، نیاز به فرم عکس‌دار درخواست گواهینامه که توسط مرکز خدمات الکترونیک پلیس ارائه می‌شود را نیز به همراه خود داشته باشید.

صدور گواهینامه رانندگی المثنی چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات رایج در این زمینه، زمانی است که طول می‌کشد تا گواهینامه المثنی صادر شود. به طور معمول، این زمان بیشتر از یک ماه نیست. همچنین در شرایط خاصی مانند اعیاد و مناسبت‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، گواهینامه‌ها را با سرعت بیشتری صادر می‌کند. گرچه لازم به ذکر و توجه است که اگر درخواست اخذ گواهی المثنی شما با زمان‌هایی مانند عید نوروز مصادف باشد، ممکن است زمان صدور از یک ماه نیز بیشتر شود.

اما در زمانی که برای دریافت گواهینامه صبر می‌کنید، آیا امکان رانندگی وجود دارد؟ بله. هنگامی که درخواست گواهینامه المثنی خود را ثبت می‌کنید، پس از اتمام مراحل ثبت، رسیدی کاغذی به شما داده می‌شود که دارای شماره پیگیری و موارد مورد نیاز دیگر است. این رسید، مانند رسید ثبت نام کارت هوشمند ملی عمل می‌کند. با آن می‌توانید رانندگی کنید و نیز در مواقع نیاز، می‌توانید آن را به پلیس ارائه دهید. این رسید هیچ تفاوتی با اصل گواهینامه ندارد. بنابراین نگران بازه زمانی بین مفقودی تا صدور المثنی نباشید.

روش صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی

همان‌طور که خواندید، در این مطلب از وب سایت آیین نامه رانندگی، به بررسی روش و مراحل صدور گواهینامه المثنی در صورت مفقودی گواهینامه رانندگی پرداختیم. در صورتی که مدرک شخصی مانند گواهینامه با جستجوی خانه، خودروی شخصی، محل کار و امثال آن یافت نشود، می‌توان به پست یافته مراجعه کرد. اگر بعد از مدتی، پست نیز آن را پیدا نکرده باشد، آخرین مرحله، درخواست برای صدور گواهینامه المثنی است که با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ده طبق مدارک نوشته شده انجام می‌گیرد. در هر صورت، همواره بهترین کار، پیشگیری و مراقبت از مدارک و وسایل شخصی است. همچنین موضوعی که باید در این زمینه به آن دقت داشت این است که برای گواهینامه‌هایی که کمتر از شش ماه از زمان صدور اولیه آن‌ها گذشته است، المثنی صادر نمی‌شود.

 

1 دیدگاه. Leave new

  • با سلام اگه کسی گواهینامه رو گم کنه
    گواهینامه المثنی ۱۰ ساله صادر میشه؟
    اگه تاریخ گواهی نانه قبلی رو به اتمام باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed