سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال 1401

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم

دارندگان گواهینامه پایه سوم با رعایت قوانین و مقررات لازم می‌توانند به مدت ده سال به صورت قانونی رانندگی کنند. یعنی اعتبار گواهینامه ۱۰ ساله خواهد بود.
بر اساس قوانین مربوطه محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال ۱۴۰۱ به صورت مشخص از سازمان مربوطه به طور مستند اعلام شده است. در این مطلب سعی شده است تمامی موارد به صورت مجزا قید شود.

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال 1401

افرادی که تازه گواهینامه دریافت کرده باشند فارغ از سنی که دارند، در سه ماهه دوره اخذ گواهینامه‌شان نمی‌تواند به تنهایی رانندگی کند.
این افراد باید در حین با یک همراه باشند. این شخص نیز نباید شامل محدودیت‌های گواهینامه پایه سوم باشد. یا فرد همراه می‌تواند گواهینامه پایه اول و دوم را داشته باشد.

باتوجه به محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال ۱۴۰۱ کسانی که تازه گواهینامه دریافت کرده‌اند حق رانندگی در ساعت ۲۴ شب تا ۵ صبح را ندارند.

ماده ۷ قانون راهنمایی و رانندگی

اگر رانندگان تازه وارد دچار تخلف در رانندگی شوند، بر اساس ماده ۷ قانون راهنمایی و رانندگی موجب دریافت نمره منفی می‌شود. در این خصوص و با توجه به محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال ۱۴۰۱ این رانندگان نباید با موتور حرکات نمایشی کنند. مثلاً حرکت بر روی یک چرخ که خیلی از رانندگان جوان چنین حرکاتی انجام می‌دهند. یا انجام حرکاتی مثل دور زدن درجا و همچنین سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز در مسیر‌های دوطرفه نیز از شمول نمره منفی گرفتن هستند. اگر رانندگان چراغ قرمز را رد کنند، در حین مسیر حرکت‌های مارپیچی کنند، یا فعالیت‌های پرریسک‌تری مانند دنده عقب رفتن در بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها انجام دهند موجب تخلف شده‌اند. با توجه به مواد قانون رانندگی در زمان مستی و یا مصرف قرص‌های روان گردان موجب جریمه خواهد شد.

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم 1401

موارد تخلف در حین رانندگی

عبور کردن از مکان‌هایی که توسط پلیس ممنوع شده است نیز به همین صورت خواهد بود. در بخش دیگر این قانون ذکر شده است عدم رعایت حق تقدم، تجاوز به چپ از محور راه، رانندگی کردن در پیاده رو که حق عابرین پیاده است، صحبت کردن با تلفن همراه که باعث حواس پرتی رانندگان می‌شود. پس همه ی این موارد از تخلفات است. از مسائل مهمی که همیشه توسط راهنمایی و رانندگی و پلیس رانندگی هشدار داده شده است رانندگی با سرعت بالا، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در شرایط خطر ساز و حادثه ساز، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی در زمان‌هایی که محدودیت رانندگی وجود دارد، می‌باشد.

محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم

خیلی از رانندگان به فرمان‌ایست یا پلیس مدارس توجه نمی‌کنند، یا پمقرراتی که مربوط به حمل بار می‌باشد را رعایت نمی‌کنند، این عبارات همگی مشمول نمره منفی خواهدشد. که همه این نمره‌ها از سوی پلیس اعمال خواهد شد.رانندگان تازه وارد حق رانندگی و عبور در معابر برون شهری به جزء معابر بین شهری تا حداکثر فاصله ۲۵ کیلومتر از شهر را ندارند.

نکته بسیار مهم در رابطه با محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال ۱۴۰۱، این است که رانندگان تازه کار در حین رانندگی اگر تصادفی کنند که در آن افراد دیگر جراحت بردارند یا فوت شوند، کارشناسان تصادف او را مقصر تشخیص می‌دهند.
اگر شما دارای شرایط ویژه‌ای هستید که بنا بر تشخیص پزشک باید در حین رانندگی خود نیز از عینک طبی، سمعک و یا سایر تجهیزات خاص استفاده کنید و از آن‌ها در طول رانندگی استفاده نکنید مرتکب تخلف شده‌اید.

پلیس با شما چه رفتاری خواهد داشت؟

تا به اینجای مطالب به این پرداخته شد که محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم در سال ۱۴۰۱ شامل چه مئاردی است. اما باید به این مسأله نیز نظر داشته باشید که چنانچه شما مرتکب یکی از بی‌قانونی‌های بالا شوید پلیس با شما چه رفتاری خواهد داشت؟
حتماً شما به این مسأله آگاهید و در مواجه با آن تجربیات خانواده و آشنایان را شنیده‌اید. اصولاً در مواقعی که هنگام رانندگی مرتکب خلاف یا عدم رعایت قوانین مربوطه شده باشید، افسر پلیس رسیدی با اعتبار یک ماهه، را به درب منزل شما به عنوان متخلف ارسال می‌کند. معمولاً در هنگامی که افسر پلیس از شما مشخصات می‌پرسد آدرس محل سکونت شما را نیز ثبت می‌کند. یکی از دلایل مهم آن همین مسأله ذکر شده است.

تکرار محدودیت رانندگی گواهینامه پایه سوم

زمانی که رسید رادریافت می‌کنید باید در بازه یک ماه، حتماً به پلیس را هور نزدیک به محل سکونت مراجعه کنید.البته میزان اعتبار رسید شما نیز همین مقدار است،  تا دوره‌های آموزشی یا آزمون مجدد را بگذرانید.اگر بعد از پایان یافتن مدت اعتبار رسید به پلیس را هور مراجعه کنید باید دو کار را انجام دهید. اولی دوره‌های آموزشی خواهد بود و دومی طی دوره آموزشی باید در آزمون‌های مربوطه نیز شرکت کنید.
البته اگر رانندگان دارای گواهینامه، تخلفات را بیشتر از یک بار تکرار کنند و یا محدودیت‌ها را جدی نگیرند و دومرتبه تکرار کنند در آزمون آیین نامه اصلی مردود خواهند شد. همچنین زمان دریافت و ارسال گواهینامه بر اساس یک سال محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed