سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال 1401

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی

آنچه در قوانین برای گرفتن گواهی نامه ذکر شده است، بسته به گواهی نامه‌ای که شما اخذ می‌کنید متفاوت خواهد بود. در این مطلب سعی شده است تا شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ به صورت کامل خدمت شما ارائه شود.
در قانون اساسی کشور ما طبق ماده ۱۳۸ قانون جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است که برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه زمینی و هوایی، مجوز و یا گواهینامه مرتبط با این وسایل نقلیه اخذ شده باشد.

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی چگونه است؟

شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱، نسبت به آنچه در گذشته در بین جامعه حاکم بود دستخوش تغییراتی شده است.آیین‌نامه‌ای در سال ۸۴ تصویب شد که گواهینامه‌ها را به ۴ دسته تقسیم می‌کرد. ب۱ و ب۲ و پ۱ و پ ۲. این گواهینامه‌ها برای رانندگی با انواع اتومبیل‌ها از سواری تا ماشین سنگین و گواهینامه موتور و پایه یک قدیم وجود داشته است. البته مربوط به سال ۴۷ است. با تغییراتی که آیین‌نامه جدید داشته است، صدور گواهینامه‌های قدیمی متوقف شد. بر همین اساس قوانین و شرایط سنی گرفتن گواهینامه بروز شد. در سال‌های اخیر یا به طور کلی امروزه، ۵ نوع گواهینامه صادر می‌شود که انواع آن را در پایین مشاهده می‌کنید:

برا اساس شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم به انواع آن. بر اساس قوانین مربوطه شروع سن اخذ گواهینامه از ۱۸ سال آغاز می‌شود. جزئیات شرایط سنی با توجه به نوع گواهینامه در این مطلب قید شده است. اگر متقاضی دریافت گواهینامه پایه ۳، ۲ و یا پایه ۱ هستید تا پایان مطلب همراه ما باشید. تا با توجه شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ بتوانید در زمان درست تصمیم بگیرید.

انواع گواهینامه و شرایط سنی آن

شرایط سنی گواهینامه برای موتورسیکلت و انواع موتورسیکلت ۱۸ سال تمام است.
اگر به دنبال گواهینامه پایه سوم هستید با توجه به شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ باید بدانید که ویژه وسایل نقلیه موتوری با حداکثر مجموع وزن و ظرفیت بار ۳٫۵ تن و یا برای حمل حداکثر ۹ نفر سرنشین با احتساب راننده است. پس سنی قانونی اخذ آن ۱۸ سال تمام است.

  • برای اخذ گواهی نامه پایه دوم که مربوط به وسایل نقلیه موتوری با حداکثر مجموع وزن و ظرفی بار شش تن و یا برای حمل حداکثر ۲۶ نفر سرنشین با احتساب راننده است، حتماً لازم است قبل آن گواهینامه پایه سومرا گرفته باشید. در نتیجه ۲۳ سال تمام باشید تا بتوانید گواهینامه پایه دوم بگیرید.
  • برای متقاضیان گواهینامه پایه یک ذکر این نکات ضروری است. گواهینامه پایه یک ویژه وسایل نقلیه موتوری با مجموع وزن و ظرفیت بار بیش از شش تن و یا برای حمل بیش از ۲۶ نفر سرنشین است. توجه داشته باشید قبل از اخذ پایه یک باید گواهینامه پایه دوم را اخذ کرده باشید. شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ برای این نوع گواهینامه ۲۵ سال تمام است.
  • می‌رسیم به بخش آخر یعنی اخذ گواهینامه ویژه. ویژه با توجه به نامی که دارد مربوط به انواع وسایل نقلیه عمرانی صنعتی کشاورزی و کارگاهی می‌شود. شرایط سنی مقرر شده برای آن ۲۰ سال تمام است.
  • تمامی این گواهینامه‌ها و شرایط اخذ آن برای خانم‌ها و آقایان یکسان است.

گرفتن گواهینامه

آِیا قبل از سن ۱۸ سالگی می‌توان در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کرد؟

گاهی هنرجویان علاقه زیادی به اخذ گرفتن گواهینامه داردند. به ویژه پسران از دوران دبیرستان به فکر ماشین سواری هستند! بعضی از افراد این سؤال را در ذهن خود دارند که آیا قبل از سن ۱۸ سالگی می‌توان در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کرد؟
جواب این سؤال منفی است. شما حتماً باید ۱۸ سال شما تمام شده باشید تا مجاز به ثبت نام باشید.

شرایط تمدید گواهینامه افراد کهن سال

با توجه به سن‌های مختلف اعتبار گواهینامه متفاوت است. شما تا سن ۶۵ سالگی باید هر ۱۰ سال گواهینامه خود را تمدید کنید. چنانچه بالای ۷۰ سال باشید هر دو سال نیازمند تمدید گواهینامه هستید.معمولاً مدت زمانی که گواهی نامه به دست شما می‌رسد نیز اهمیت بالایی دارد. مدت زمانی که برای اخذ گواهینامه طول می‌کشد معمولاً در شرایط غیر معمول بیشتر از ۲ ماه طول نمی‌کشد. در این مقاله سعی شد همه جوانب شرایط سنی گرفتن گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱ بررسی شود. این مطلب راهنمای شما برای دریافت گواهینامه خواهد بود.
برای تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی بر اساس گفته‌های مشاور ترافیکی کمیسیون اجتماعی مجلس این مسأله یک خلأ قانونی در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی است.
برای رانندگی نیز باید دوره بازنشستگی در نظر گرفت زیرا که با بالا رفتن سن، توان جسمی افراد تحلیل میورد و خطرات زیادی همراه دارد.

مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed