سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

روش توقف و پارک حرفه ای در رانندگی

شهرهای بزرگ و کوچک مملوkansas city chiefs crocs custom youth hockey jerseys jordan max aura 4 custom sublimated hockey jerseys custom stitched nfl jersey custom nfl football jerseys custom kings jersey castelli gabba custom nfl football jerseys decathlon bmx air max 270 women kansas city chiefs crocs jordan max aura 4 durex intense vibrations ring black friday wig sale از انواع وسایل نقلیه هستند. دیگر خصوصا در ترافیک، خیابان‌های بسیاری از شهرها حتی جای سوزن انداختن ندارند! به علاوه نمی‌توان منکر این موضوع شد که ندانستن قوانین و مقررات ایستادن و پارک کردن ضروری است؛ چه حین رانندگی به طور عادی و روزمره و چه در آزمون آیین نامه و شهری در کنار افسر. به همین دلیل است که دانستن روش توقف و پارک حرفه ای بسیار مهم است. اگر می‌خواهید با قوانین، روش و نکات توقف و پارک حرفه ای آشنا شوید، این مطلب از وب سایت آیین نامه رانندگی را از دست ندهید.Iowa State Football Uniforms philadelphia eagles kelly green jersey nfl jerseys cheap nfl jerseys cheap nba jersey sale custom jersey Florida state seminars jerseys NFL College Jerseys custom football jerseys best football jersey adidas juventus 22 23 ja morant jersey original nike nba miami heat ASU Jerseys custom jersey

توقف و پارک حرفه ای چگونه است؟

در آغاز کار بیاید به طور خلاصه و مفید این موضوع را بررسی کنیم که ایستادن و پارک حرفه ای چه ارکان مهمی را در خود دارد. پس از دانستن و پی بردن به این موضوع خواهیم توانست هر یک از ارکان و نکات را به طور خاص تحلیل کنیم.

به عنوان یک راننده ماهر و یا داوطلب آزمون شهری، در ابتدا باید به قوانین و مقررات این امر مسلط باشید. رعایت قوانین به خصوص در زمینه پارک کردن مهم است، زیرا می‌تواند باعث جریمه شدن شما و درج نمره منفی در گواهینامه و همچنین رد شدن در آزمون شود.

بعد از دانستن قوانین و مقررات، بد نیست مروری بر انواع پارک داشته باشیم. انواع و مدل‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در شرایط خاص باید توسط یک راننده خوب، بهترین مورد انتخاب شود.

اما بهترین مکان برای پارک کردن کجاست؟ آیا هر کنار خلوتی در خیابان گزینه خوبی برای این کار است؟ یا اصلا در چه مکان‌‎هایی بهتر است توقف لحظه‌ای کنیم؟

در نهایت نیز دانستن نکات فنی و ایمنی در این زمینه لازم است. بنابراین برای یادگیری اصولیcascos de moto para niños vespa lx 50cc vaude bagage sapatos camel homem sciallando xiaomi yi lite 4k air jordan 4 military black tally weijl shorts la milanesa borse nuova collezione 2023 равни ботуши лак и кожа равни ботуши лак и кожа zapatos adidas altos para mujer sneakers donna baltimore ravens trikot jackson harmont&blaine ایست و همچنین پارک خودرو، تمامی مراحل بالا را در ذهن خود داشته باشید.

قوانین و مقررات پارک و توقف خودرو

اولین مورد این است که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی، پارک کردن و ایستادن یا همان توقف با هم تفاوت دارند و در شرایط مختلفی استفاده می‌شوند. ایستادن یا توقف مدت زمان بسیار کوتاهی دارد (حداکثر چند ثانیه تا یک دقیقه). اما پارک کردن این طور نیست و مدت زمان بیشتری را شامل می‌شود. به طور مثال خودروها در پشت چراغ قرمز «ایست» یا «توقف» می‌کنند. اما وقتی می‌خواهید از خودرو پیاده شده و وارد یک فروشگاه شوید، در واقع خودرو را «پارک» کرده‌اید.

تابلوی توقف ممنوع یا همان ایستادن مطلقا ممنوع، دایره‌ای است و درون خود یک ضربدر (دو خط متقاطع) قرمز رنگ با پس زمینه آبی دارد. این تابلو در حریم تقاطع، حریم میدان، حریم چراغ راهنمایی، شیر آتش نشانی، تونل، ایستگاه اتوبوس و امثال آن نصب می‌شود. در این مناطق حتی ایستادن برای چند لحظه ممنوع است و جریمه در بر دارد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب «در چه فاصله از میادین توقف ممنوع است؟» را از دست ندهید.

اما تابلوی پارک ممنوع درون خود دو خط قرمز ندارد. این تابلو یک دایره است با حاشیه قرمز و پس زمینه آبی. درون آن یک خط مورب قرمز به علامت ممنوع بودن پارک وجود دارد. گاها حرف P نیز درون این تابلو وجود دارد. هر کجا که ایستادن مطلقا ممنوع باشد، پارک نیز حتما ممنوع است. اما اگر در مکانی صرفا تابلوی پارک ممنوع وجود داشته باشد، در آن صورت می‌توان در آن محل برای چند ثانیه ایستاد. به طور مثال در پشت چراغ قرمز یا جلوی درب منازل (همان پل).

در اکثر اماکن، پارک و توقف تقریبا مشابه و معادل هم هستند. اکثرا نیز جریمه این دو مورد با هم برابر است. اما جریمه این تخلفات با پارک دوبل تفاوت دارد. جریمه پارک دوبل ایستادن همواره کمی (در حد 10 الی 20 هزار تومان) بیشتر از موارد گفته شده است. به همین دلیل است که یادگیری توقف و پارک حرفه ای مهم می‌باشد.

انواع روش های توقف و پارک حرفه ای

برای توقف یا همان ایستادن روش‌های ساده‌ای وجود دارد. صرفا کافی است که با راهنما زدن یک مکان را انتخاب کنید و در آن خودرو را متوقف کنید. نیازی نیست که خودرو خاموش شود. این موضوع به آن دلیل است که در توقف‌های در حد 1 الی 2 دقیقه، میزان سوختی که در حالت روشن بودن خودرو به صورت درجا مصرف می‌شود کمتر از میزانی است که برای روشن کردن دوباره آن نیاز است.

اما روش‌ها و مدل‌های پارک کردن مختلف و متنوع هستند. یک راننده ماهر و مسلط باید در هر شرایط، یکی از آن‌ها را به سرعت انتخاب کرده و به بهترین شکل اجرا کند. در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

پارک ساده

این روش برای شرایطی به کار می‌رود که کنار خیابان بسیار خلوت است و خودروهای اندکی در آن پارک شده‌اند. این امر دقیقا مانند توقف است. ابتدا راهنما بزنید و سپس خودرو را به کنار خیابان هدایت کنید. سپس می‌توانید آن را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی خارج شوید.

پارک مورب

گاهی اوقات نیاز است تا خودرو را به صورت مورب پارک کنید. این مورد به خصوص در کنار نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز شلوغ و وسیع مورد نیاز است. پارک کردن در این روش بسیار ساده است. اما حین خروج باید کمی دقت کرد. در این حین دنده عقب بگیرید، دست راست خود را روی سری صندلی شاگرد بگذارید و به دقت عقب را بنگرید. نه تنها مراقب خیابان و خودروهای در حال حرکت باشید، بلکه دو خودروی کناری را نیز نگاه کنید.

پارک دوبل حرفه ای

یکی دیگر از روش‌های توقف و پارک حرفه ای، پارک دوبل است. مطمئنا بارها نام آن را شنیده‌اید. این مهارت در آزمون شهری نیز مورد آزمون خواهد بود. در ادامه مروری خلاصه‌وار بر آن خواهیم داشت.

آموزش توقف و پارک حرفه ای

روش پارک دوبل حرفه ای

این روش در زمانی انجام می‌شود که می‌خواهید بین دو خودرو پارک کنید. درباره پارک دوبل می‌توانید مطالب خوب و مفیدی را در سایت آیین نامه رانندگی بیابید. توصیه می‌کنیم حتما مطالب دیگر را بررسی کنید. اما در اینجا، مرور کوتاهی بر این روش مهم در پارک خودرو خواهیم داشت.

در ابتدا حتما به تابلوها و دیگر قوانین و مقررات دقت کنید. سپس محل مورد نظر را انتخاب کنید. مطمئن شوید که جای پارک به اندازه کافی هست و مشکلی وجود ندارد.

در مرحله بعدی، راهنما زده و به کنار خودروی پارک شده جلویی بروید. کنار آن با فاصله‌ای به اندازه یک ساعد و بازو یا حدود 50 سانتی متر توقف کنید. در این مرحله، راهنمای راست خود را روشن کرده و خودرو را در دنده عقب قرار دهید. آرام آرام به عقب حرکت کرده و از پنجره‌های عقب سمت شاگرد به بیرون نگاه کنید.

وقتی از پنجره مثلثی خودروی خود (یعنی پنجره کوچکی که در نزد سرنشینان عقب قرار دارد) انتهای ماشین پارک شده را مشاهده کردید، فرمان را به سمت شاگرد، آرام آرام بچرخانید و همچنان عقب بیایید.

نکته اصلی و حرفه ای کار در این مرحله نهفته است. نکته‌ای که در دیگر سایت‌ها نمی‌توانید آن را بیابید! موضوع این است که در این مرحله، بهتر است همچنان که به عقب می آیید و به آرامی فرمان را به سمت شاگرد می‌چرخانید، از آیینه سمت خودتان بیرون را نگاه کنید. درست در زمانی که در آینه خود، دستگیره عقب را روی جدول مشاهده کردید، فرمان را این بار به سمت چپ و کمی تندتر از حالت قبلی بچرخانید. به دنده عقب ادامه دهید تا خودرو صاف شود.

به این ترتیب شما می‌توانید یک پارک دوبل حرفه‌ای و صحیح داشته باشید! دقت کنید که رعایت فواصل و تمامی نکات گفته شده و همچنین تمرین و تکرار، ضروری است.

انتخاب بهترین مکان پارک و توقف و نکات مهم

آخرین مرحله در آموزش توقف و پارک حرفه ای این است که بدانیم بهترین مکان کدام است و همچنین چه نکات مهمی برای انجام این کار، چه از نظر فنی و چه از نظر ایمنی وجود دارد. با ما باشید.

بهترین مکان برای پارک و توقف، مکانی است که هم از نظر ترافیکی و محیطی و هم از نظر قوانین و مقررات مناسب باشد. در مرحله اول وقتی یک محل مناسب را مشاهده می‌کنید، دنبال تابلوهای پارک و توقف ممنوع باشید. همچنین به این نکته توجه کنید که این محل در حریم تقاطع، میدان، خط عابر پیاده و امثال آن نباشد. نکته مهم دیگر این است که در خیابان یک طرفه نباید در خلاف جهت حرکت خودروها پارک کرد.

اگر مکان از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی مشکلی نداشت، به عوامل محیطی و ترافیکی نیز فکر کنید. توصیه می‌کنیم که خودرو را در محل ساخت و ساز ساختمانی پارک نکنید. همچنین در محل رفت و آمد خودروها مانند حوالی یک انبار یا فروشگاه. پارک خودرو در زیر بنر، زیر درخت و تیر چراغ برق نیز، خصوصا در شرایط نامطلوب جوی ممکن است خطرناک باشد. کوچه‌های تاریک و تنگ نیز از نظر امنیتی مناسب نیستند.

برای انجام توقف و پارک حرفه ای به این نکته دقت کنید که حین خروج از ماشین حتما باید دنده و ترمز دستی را چک کنید. ترمز دستی را بکشید و دنده را روی دنده یک یا دو بگذارید. همچنین فرمان را حتما با چرخاندن به یکی از سمت‌ها (مثلا اگر در سرپایینی هستید به سمت جدول) قفل کنید.

موارد ایمنی مانند استفاده از قفل فرمان، دزدگیر و قفل پدال از مواردی هستند که چند ثانیه از شما وقت می‌گیرند اما می‌توانند نقش حفاظتی مهمی داشته باشند. همیشه، حتی وقتی برای مدت کوتاهی خودرو را پارک می‌کنید این موارد را رعایت کنید.

سخن پایانی

ملاحظه کردید که در این مطلب از وب سایت آیین نامه رانندگی به بررسی روش‌ها و نکات مهم توقف و پارک حرفه ای در رانندگی پرداختیم. پارک و توقف اجزاء لاینفک رانندگی هستند و یادگیری کامل نکات آن‌ها ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم هم در رانندگی عادی و هم برای آمادگی آزمون شهری، تمامی نکات بالا را مطالعه کرده و مراحل را به خوبی و با دقت رعایت کنید.

نظر شما در این باره چیست؟ چه تجربیات جالبی در زمینه پارک خودرو و توقف و ایست داشته‌اید؟ حتما آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed