سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

رفع استرس در امتحان رانندگی

کاهش استرس در امتحان رانندگی

از چالش‌هایی که متقاضیان راهنمایی و رانندگی با آن درگیر هستند استرس است. برای رفع استرس در امتحان رانندگی نکاتی در این مطلب به شما تقدیم می‌شود. اولین قدم برای کاهش استرس این است که شما عواملی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند را بشناسید. به خصوص در زمان آزمون شهری تسلط به خود و ارامش داشتن از اهمیت بالایی برخوردار است. روش‌های رفع استرس در امتحان رانندگی بشناسید تا بتوانید بر رفتار خود کنترل داشته باشید.
در کل بدانید داشتن هیجان و استرس کم برای انجام هر کار جدیدی طبیعی است.
استرس آزمون عملی رانندگی کاملاً طبیعی است. خیلی از افراد با کنترل و مهار کردن آن در بسیاری از چالش‌های زندگی خود موفق می‌شوند. استرس زمانی می‌تواند موجب اختلال شود که بر روی احساسات و اعصاب شما مؤثر باشد و آن‌ها را تحریک کند.

توصیه هایی برای رفع استرس در امتحان رانندگی

توصیه ما برای رفع استرس در امتحان رانندگی موارد زیر است.
شما با خودآگاهی و شناخت از خود می‌توانید بر این مسأله پیروز شوید. شرایط را تصور کنید و به این آگاهی برسید که کدام شرایط پیش بیاید موجب تشویش و اضطراب شما می‌شود؟ اگر شما از آن دسته افراد کمال گرا هستید که همیشه از خود توقع قبولی و صد بودن دارید، احتمالاً در ازمون نیز مضطرب هستید.

یا ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که دائماً فعل من نمی‌توانم را صرف می‌کند! یعنی گروه منفی باف‌ها باشید. همیشه این افراد به بدترین نتایج فکر می‌کنند. پس در نتیجه در آزمون رانندگی نیز خود را ناموفق می‌دانند. به ویژه اگر آزمون عملی برگزار شود استرس این افراد چندین برابر می‌شود

موانع استرس زا در امتحان رانندگی

افراد مختلف در مواجه با  استرس در امتحان رانندگی

دسته‌ای از افراد، بیخیال هستند! یعنی تا روز‌های قبل از امتحان عملی رانندگی را تجربه نکرده‌اند و شناختی از شرایط و فضای امتحان ندارند. پس در زمان آزمون عملی دچار تشویش ذهنی می‌شوند.رفع استرس در امتحان رانندگی به راحتی اتفاق می‌افتد. خوب است بدانید که چنانچه شما بر خود مسلط نشوید ممکن است تأثیرات فیزیکی داشته باشد و در عملکرد شما در امتحان مؤثر باشد.

اولین راهی که می‌تواند برای کاهش استرس کارساز باشد این است که مهارت خود را بالا ببرید. هر چقدر در امری مسلط‌تر شوید به جوانب و شرایط آن آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید و در نهایت می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری عمل کنید. این امر موجب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. در نهایت بر آزمون عملی خود که در کنار افسر خواهید بود، می‌توانید رانندگی خود را مدیریت کنید.

تمرکز بر تنفس 

سعی کنید برای رفع استرس در امتحان رانندگی هر آنچه آموخته‌اید را در امتحان پیاده کنید. توصیه‌ای که بسیاری از روانشناسان نیز توصیه کرده‌اند این است که روی تنفس خود تمرکز کنید. نفس‌های عمیق بکشید و حال بد را از خود دور کنید. سعی کنید در محل آزمون رانندگی و تمرین کنید. این عمل باعث می‌شود تا به محیط بیشتر عادت کنید. ترس شما با این کار کمتر خواهد شد. حتماً در روز امتحان خود یک ساعت زودتر در محل آزمون حاضر شوید تا استرس جدیدی به شما وارد نشود. یکی دیگر از نکات رفع استرس در امتحان رانندگی داشتن تغذیه سالم است.

تغذیه مناسب 

مثلاً استفاده از میوه موز خیلی به شما در کاهش استرس کمک می‌کند. این میوه به تنظم‌کننده خلق و خو معروف است. همچنین دارای انواع ویتأمین گروه ب است که به آرامش اعصاب و تنظیم ضربان قبل شما کمک می‌کند. موز باعث ترشح سرتونین می‌شود، سرتونین همان هورمون شادی در بدن است. همچنین توصیه می‌کنیم برای رفع استرس در امتحان رانندگی ابداً از خورامی‌های کافئین دار استفاده نکنید. زیرا موجب افزایش استرس شما می‌شوند. به دلیل وجود ترشح کورتیزول در بدن می‌تواند موجب خستگی و کلافگی شما شود.

افزایش اعتماد به نفس 

چناچه برنامه‌ای برای رفع استرس در امتحان رانندگی می‌توانید در طول دوره آموزش خود از مربی بخواهید که با شما مانند یک افسر برخورد کند. یعنی همان مواردی را که افسر در آزمون عملی از شما می‌گیرد مربی با شما تمرین کند و در مواقع لزوم به شما نکات را یادآور شود. همچنین می‌توانید در حین آزمون اصلی تمامی آن تکنیک‌هایی که به خوبی به آن‌ها مسلط شده‌اید را بیاد بیاورید. یا حرکاتی که به خوبی آن‌ها را انجام می‌دهید مجسم کنید. به این صورت اعتماد به نفس شما عالی می‌شود. شما با رعایت این نکات می‌توانید در آزمون عملی خود موفقیت کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست