سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

رانندگی با ترمز دستی بالا چه عواقبی دارد؟

رانندگی با ترمز دستی بالا

یکی از سوالات عمومی و رایج رانندگان تازه کار و افرادی که در حال تمرین برای آزمون عملی و دریافت گواهینامه هستند درباره رانندگی با ترمز دستی بالا است. آن‌ها می‌پرسند که «اگر در حالی که ترمز دستی کشیده شده است رانندگی کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟». که قبل از آزمون آیین نامه اصلی نیاز دارید بدانید این موضوع به آن دلیل است که ترمز دستی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای در دسترس راننده است و استفاده از آن به وفور صورت می‌گیرد. رانندگی با ترمز دستی بالا، مشکلات و خطراتی را به دنبال دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

ترمز دستی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای صحبت درباره اتفاقاتی که ممکن است بر اثر کشیدن ترمزدستی حین رانندگی و قبل از شروع آن بیفتد، باید ابتدا این وسیله را بشناسیم. می‌دانیم که خودروها دارای یک پدال ترمز در زیر پای راننده هستند. این ترمز که ترمز اصلی (Main Break) ماشین نام دارد، در صورت فشرده شدن توسط راننده، با نیروی اصطکاک خود مانع از حرکت و باعث توقف و یا کاهش سرعت خودرو می‌شود. این ترمز در حین رانندگی استفاده می‌شود.

ترمز اصلی خودرو، دو تفاوت مهم و اصلی با ترمز دستی یا همان ترمز پارک دارد. یکی از آن‌ها به کاربرد این ترمزها مربوط می‌شود. ترمز دستی در مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهیم خودروی پارک شده در جای خود بایستد و حرکت نکند، به خصوص در شیب و سرازیری و سرپایینی‌ها. اما پدال ترمز در هنگام رانندگی، برای کم کردن سرعت و توقف کامل استفاده می‌شود. تفاوت دیگر به نحوه عملکرد آن‌ها مربوط است. ترمز دستی در اکثر خودروها به چرخ‌های عقب متصل است و آن‌ها را متوقف می‌کند (زیرا در شیب، اگر دو چرخ ماشین متوقف شوند، خودرو دیگر حرکت نمی‌کند). اما پدال ترمز، لنت‌هایی را در هر چهار چرخ دارد و با استفاده از آن‌ها، نیروی به مراتب بیشتری را برای توقف وارد می‌آورد.

در صورت رانندگی با ترمز دستی بالا چه اتفاقی می افتد؟

رانندگی با ترمز دستی بالا چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

بالاتر عنوان کردیم که ترمز دستی برای توقف خودرو به کار می‌رود. بنابراین اگر قبل از شروع حرکت، فراموش کنید که آن را رها کنید، خودرو حرکت نخواهد کرد! در این حالت، هر چقدر هم پدال گاز را بفشارید، فقط صدای خشنی از موتور خواهید شنید، اما حرکتی مشاهده نمی‌شود.

البته اگر زمین بسیار صاف باشد (مثلا آسفالت صاف، برف و یخ و نیز موزائیک و کاشی)، از آن‌جا که ترمز دستی با چرخ‌های عقب درگیر است، ممکن است دو چرخ جلوی خودرو شروع به چرخیدن در جای خود کنند. اگر در این شرایط یا در یک سرپایینی به گاز دادن ادامه دهید، امکان دارد خودرو سر بخورد. البته این کار بسیار خطرناک است و به موتور، چرخ‌ها و لنت‌ها آسیب وارد می‎‌آورد. بنابراین از انجام آن پرهیز کنید!

حرکت با ترمز دستی در آزمون شهری

دیده شده است که در آزمون عملی (آزمون شهری)، بعضی افراد در حضور افسر و به علت استرس بالا، خلاص کردن ترمزدستی را فراموش می‌کنند! با اینکه این موضوع باعث رد شدن مستقیم نمی‌شود، اما در ذهن افسر، امتیاز منفی بزرگی به وجود می‌آورد. حتما دقت کنید که قبل از شروع حرکت، باید ترمز دستی را به طور کامل بخوابانید، طوری که چراغ آن روی صفحه داشبورد خاموش شود.

همچنین فراموش نکنید که هنگام ایستادن (مثلا در پشت چراغ قرمز) هم باید ترمز دستی را کشید و بعد از راه افتادن مجدد، آن را به طور کامل خواباند. گاهی اوقات ترمز دستی به شکل کامل خوابانده نمی‌شود و همین موضوع باعث روشن ماندن چراغ و کاهش قدرت حرکت خودرو می‌شود.

مشکلات رانندگی با ترمز دستی بالا

در این مطلب کاربردی در سایت آیین نامه رانندگی با موضوع رانندگی با ترمز دستی بالا را بررسی کردیم. ترمز دستی یکی از مهم‌ترین ابزارهای در دسترس راننده است که در حین پارک خودرو کاربرد دارد. در هنگام حرکت خودرو، نباید خلاص کردن آن را فراموش کرد. در صورتی که این اتفاق نیفتد، ماشین شما حرکت نخواهد کرد و فقط صدای موتور به گوش می‌رسد. همچنین پایین نیامدن کامل این ترمز نیز در حیم حرکت، چه در زندگی روزمره و چه در آزمون عملی رانندگی مشکل زا خواهد بود و از قدرت پیشرانه موتور می‌کاهد. نظر شما چیست؟ آیا تجربه مشابهی داشته‌اید؟ آیا موضوعی در این زمینه هست که بخواهید آن را با ما به اشتراک بگذارید؟ در انتظار دیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed