سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

استعلام خلافی موتورسیکلت و همه چیز درباره آن

استعلام خلافی موتورسیکلت

تعداد موتورسیکلت‌هایی که در شهرها تردد می‌کنند، روز به روز افزایش می‌یابد. این افزایش چشمگیر البته، برای خودروها نیز صدق می‌کند. در این بین، برخی افراد، به صورت سهوی یا عمدی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که پلیس نیز برای جلوگیری از ادامه این اعمال، آن‌ها را جریمه نماید. پس باید با روش استعلام خلافی موتورسیکلت آشنا شد. علت این موضوع آن است که اگر از خلافی و نمره منفی ثبت شده مطلع نباشید، ممکن است جریمه بعد زمان مشخصی بیشتر شود و حتی وسیله نقلیه شما توقیف شود. پس در ادامه این پست با ما باشید تا درباره استعلام خلافی موتورسیکلت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

راه‌های مختلف استعلام خلافی موتورسیکلت

برای آگاهی از تعداد خلافی و نمره منفی و نیز دانستن مبلغ جریمه ثبت شده، راه‌های مختلف و متعددی وجود دارد. این که کدام یک را انتخاب کنید، بستگی به سلیقه و امکانات شما دارد. آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

استفاده از سایت پلیس راهور ناجا

قطعا اولین روش که ممکن است به ذهن شما نیز رسیده باشد، مراجعه به وب سایت اینترنتی پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان پلیس راهور است. آدرس این وب سایت، rahvar120.ir می‌باشد (با کلیک بر روی لینک به سایت منتقل خواهید شد). وقتی وارد سایت شدید، صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید. در میانه صفحه قسمت استعلام نمره منفی و نیز استعلام خلافی رانندگی را مشاهده خواهید کرد.

دقت کنید که برای استفاده از امکانات این سامانه، حتما باید در سامانه سخا ثبت نام کرده باشید. در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده‌اید، با کلیک بر روی «استعلام تخلفات رانندگی» به صفحه آن منتقل شده و ثبت نام خود را انجام دهید. زین پس می‌توانید با رمز و نام کاربری خود وارد سایت شوید.

استعلام پیامکی خلافی

شاید بخواهید کار را به صورت پیامکی انجام دهید. در این صورت، باید کد vin موتورسیکلت خود را از روی کارت سبز بخوانید و آن را به شماره 1101202020 ارسال کنید. البته اعلام شده که این روش مدتی بعد غیرفعال خواهد شد. پس بهتر است از راه‌های دیگر اقدام کرد.

استفاده از اپ‌های تلفن همراه

برخی از نرم‌افزارهای پرداخت آنلاین مانند آپ، پلیس من و بعضی اینترنت بانک‌ها نیز قابلیت استعلام خلافی را دارند. مزیت این روش آن است که بعد از آگاه شدن از مقدار و مبلغ خلافی خود، می‌توانید به سادگی آن را پرداخت نمایید. استفاده از این روش نیز ساده و کاربردی است.

روش‌های دیگر برای آگاهی از خلافی موتورسیکلت چیست؟

ممکن است برخی رانندگان امکان استفاده از روش‌های بالا را نداشته باشند. یا اینکه احتمال دارد برخی از راه‌های عنوان شده برای موتورهایی با پلاک قدیمی به درستی کار نکند. در این صورت چه راه‌های دیگری وجود دارد؟

یک روش که در گذشته از آن استفاده می‌شد و ساده و کاربردی بود، استعلام با تماس تلفنی بود. می‌توانستید با شماره گیری 8828888 (البته با کد 021 برای تلفن‌های خارج تهران) به تلفن گویا متصل شده و با وارد کردن اطلاعات از خلافی آگاه شوید. متاسفانه این روش دیگر کار نمی‌کند. همچنین باید ذکر کنیم که علاوه بر اس ام اس و تماس تلفنی، روش USSD که همان شماره گیری کد دستوری (شامل ستاره و مربع) است نیز از کار افتاده است.

اما اگر با روش‌های بالا موفق به استعلام خلافی موتورسیکلت نشدید و یا پلاک موتور شما قدیمی است، نگران نباشید. یک راه دیگر نیز برای این کار وجود دارد. آن، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس به علاوه ده است. با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از این دفاتر مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید با پرداخت مبلغی (هفده هزار و پانصد تومان در سال 1401) استعلام بگیرید.

لازم به ذکر است که روش مراجعه حضوری دردسرها و دوندگی‌های خود را دارد. پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید با سایت راهور و یا اپلیکشن‌های موجود این کار را انجام داده و خلافی را در صورت وجود داشتن پرداخت کنید. دفاتر پلیس +10 معمولا شلوغ هستند و هزینه و انرژی رفت و آمد نیز وجود دارد.

استعلام خلافی موتورسیکلت و پرداخت جریمه

روش پرداخت خلافی موتور

بعد از استعلام خلافی موتورسیکلت، نوبت به پرداخت آن می‌رسد. دقت کنید که قطعا بهتر است در اسرع وقت مبلغ جریمه را پرداخت کنید تا با مشکلاتی همچون افزایش مبلغ و توقیف گواهینامه و مواردی از این دست مواجه نشوید.

اولین راه مطمئن برای پرداخت کردن این هزینه، مراجعه به سایت راهور است. بعد از اینکه در سایت راهور120 استعلام خلافی را گرفتید، به سادگی و با چند کلیک می‌توانید وارد درگاه پرداخت شوید. در این مرحله قادر خواهید بود تا مبلغ را پرداخت کنید. این، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش است.

امکان پرداخت در اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز به وجود آمده است. شما می‌توانید بعد از آگاهی از جریمه موتورسیکلت خود، آن را در برنامه‌های اندروید و IOS مانند پلیس من، آپ، هفت هشتاد، دیجی پی و اینترنت بانک‌های گوناگون پرداخت نمایید. برخی افراد تصور می‌کنند این نرم افزارها ایمن نیستند. این تصور درست نیست! در واقع با استفاده از آن‌ها، شما مبلغ را به طور غیرمستقیم به حساب پلیس واریز می‌کنید. پس نگران نباشید.

اهمیت و بازه زمانی پرداخت خلافی موتورسیکلت

گفتیم که روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی موتور وجود دارد. همچنین راه‌های گوناگون پرداخت جریمه مانند مراجعه به سایت راهور و اپلیکیشن‌های متعدد را بررسی کردیم. اما اصلا چرا توصیه می‌شود این کار را به سرعت انجام دهید؟ چه مدت زمانی برای این کار وجود دارد؟

در واقع بعد از دریافت جریمه، شما 60 روز یا همان دو ماه مهلت خواهید داشت تا آن را پرداخت کنید. انجام این کار به عهده مالک موتور سیکلت می‌باشد. در صورتی که این کار را انجام ندهید، جریمه به صورت دوبرابر برای شما محاسبه می‌شود. همچنین در صورتی که باز هم پرداخت مبلغ جریمه بعد از این مدت انجام نگیرد، راننده تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و موتور ضبط و به پارکینگ منتقل می‌شود. بعد از آن هم فرد باید به دنبال ترخیص موتورسیکلت توقیفی باشد!

پس بهترین راه این است که در زمان مقرر نسبت به پرداخت مبلغ اقدام کنید تا با مشکلات بیشتری روبرو نشوید. همچنین توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک بار استعلام خلافی موتورسیکلت را فراموش نکنید تا موردی از قلم نیفتد.

چه کار کنیم تا جریمه نشویم؟

بدیهی است که بهترین کار، پیشگیری از وقوع جرم است. در صورتی که رانندگان مراقبت کرده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، علاوه بر کاهش چشمگیر تصادفات و خطرات جانی، نیازی به استعلام خلافی موتورسیکلت و پرداخت جریمه هم نخواهد بود!

برای آن که جریمه نشوید و خلافی برای موتورسیکلت شما ثبت نشود، سعی کنید همواره به علائم راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشید. به طور مثال خطوط ممتد و تابلوها که در خیابان‌ها وجود دارد. حتما با داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کنید. رانندگی موتور بدون گواهینامه با اینکه رایج است، خطرناک است و از لحاظ قانونی نیز جرم به حساب می‌آید. در صورتی که پلیس با یک راکب موتورسیکلت فاقد گواهینامه برخورد کند، علاوه بر جریمه، می‌تواند موتور او را به پارکینگ منتقل کند.

به همراه داشتن اسناد و مدارک موتور و خودتان در تمامی اوقات، داشتن بیمه معتبر، رسیدگی به نقص‌های فنی احتمالی که گه گاه در موتور به وجود می‌آید نیز از دیگر موارد مهم هستند. علاوه بر این، موضوع بااهمیتی که متاسفانه توسط رانندگان بسیاری نادیده گرفته می‌شود، عدم عبور از چراغ‌های قرمز و خطوط عابر پیاده است.

امیدواریم با رعایت همیشگی قانون و مقررات، رانندگی ایمن، بی خطر و لذت بخشی را تجربه کنید! همچنین به اشتراک گذاری نظرات ارزشمندتان با ما در پایین همین صفحه از سایت آیین نامه رانندگی را نیز فراموش نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed