مگر میشود رانندگی کرد اما روش صحیح دور زدن را ندانست؟ مطمئنا خیر. اگر رانندهای نتواند به صورت درست و صحیح دور بزند، علاوه بر بروز مشکل در رانندگی او، ممکن است حتی تصادف کند. گاهی اوقات نیز این موضوع به جریمه شدن توسط پلیس منجر میشود. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود! در آزمون شهری دریافت گواهینامه رانندگی نیز افسر علاوه بر پارک دوبل، از شما خواهد خواست تا دور بزنید. پس میبینیم که آموزش دور دو فرمان موضوعی است ضروری و مهم. در ادامه این پست از وب سایت آیین نامه رانندگی به آموزش دور دو فرمان حرفه ای خواهیم پرداخت. اگر در این زمینه مشکل یا ابهامی دارید، ادامه این مطلب برای شماست!
آموزش دور دو فرمان به روش ساده
اگر تا کنون برای انجام دور دو فرمان مشکل داشتهاید، با خواندن این مطلب ایراد شما مرتفع خواهد شد. البته توجه داشته باشید که بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که بعد از یادگیری، به تمرین عملی آن بپردازید.
مرحله اول، تعیین مناسب بودن دور یک فرمان یا دو فرمان است. یعنی ابتدا با توجه به عرض خیابان باید تعیین کنید که میخواهید یک فرمان دور بزنید یا دو فرمان. اما چرا؟ زیرا افسر صرفا به شما میگوید که دور بزنید. این شما هستید که معین میکند از چه نوعی. اگر خیابان به اندازه کافی عریض است (تقریبا بیشتر از 12 متر)، میتوانید یک فرمان دور بزنید. اما اگر این طور نبود، به دور یک فرمان فکر نکنید و خود را به طور مستقیم برای دوفرمان آماده کنید.
بعد از اینکه مطمئن شدید میخواهید دو فرمان دور بزنید، ابتدا راهنما زده و حدود 30 درجه حرکت کنید. دقت کنید که خودرویی از پشت سر به شما نزدیک نشود. وقتی کمی حرکت کردید و خودرو زاویه 30 درجه با جدول سمت افسر پیدا کرد، اندکی توقف کنید. حال سر خود را به اندازه کافی به پشت چرخانده و از نبود خودروی دیگری در خیابان مطمئن شوید.
در این مرحله جلو بروید تا به انتهای عرض خیابان یا کوچه برسید. حرکت شما باید آرام باشد. وقتی دیگر جدول را مشاهده نکردید، جلو رفتن را متوقف کنید.
حال باید دنده عقب بگیرید. با راهنمای راست و احتیاط کامل، آرام به عقب بروید. وقتی به اندازه کافی عقب رفتید (تقریبا به میزانی که جدول را باز در جلوی خودرو ببینید)، متوقف شوید. دنده را عوض کنید و با دنده یک، در حالی که فرمان را کاملا میچرخانید فرمان آخر را بگیرید. با این آموزش دور دو فرمان بدون مشکل آن را انجام خواهید داد.
چطور دور دو فرمان حرفه ای بزنیم؟
روش کلی و ساده دور دو فرمان را توضیح دادیم. بسیاری از رانندگان سوال میکنند که: چطور میتوان دور حرفه ای زد؟ برای این کار نکات خاص و ریزی وجود دارد که به شما کمک فراوانی خواهد کرد. برخی از مهمترین آنها را در ادامه عنوان میکنیم.
حرکت رو به جلو و عقب آرام، اولین نکته کلیدی درباره آموزش دور دو فرمان حرفه ای است. شما باید خودرو را، خصوصا در نزد افسر با آرامترین سرعت ممکن پیش ببرید. دلیل این موضوع آن است که دور دوفرمان در خیابان و کوچهای زده میشود که عرض آن کم است. به همین دلیل، اگر بخواهید با سرعت زیاد حرکت کنید ممکن است با جدول یا خودروهای اطراف برخورد داشته باشید.
اما در حرکت آرام، ممکن است کنترل خودرو از دست شما در رفته و ماشین خاموش شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید به اندازه کافی در زمینه کار با کلاچ مهارت داشته باشید. به این منظور توصیه میکنیم مطلب «آموزش کنترل کلاچ و نیم کلاچ حرفه ای» را مطالعه کنید. اگر حین دور زدن احساس کردید خودرو در حال خاموش شدن است، کلاچ را تا انتها بفشارید. سپس میتوانید کنترل خوبی داشته باشید.
نکتهای که میتواند کمک شایانی به شما در رانندگی عادی کند، انتخاب محل مناسب برای دور زدن است. گاهی اوقات شما در یک کوچه تنگ و یا راه روستایی مجبور به دور زدن هستید. در این صورت، مشخص است که نمیتوانید این کار را به صورت تک فرمان انجام دهید. بنابراین چاره چیست؟
در این شرایط، مقابل یک کوچه یا هر قسمتی که از کوچه خارج شده است (مانند پل جلوی درب منازل) شروع به دور زدن کنید. در این صورت در جلو یا عقب شما، مکانی برای استفاده وجود دارد.
چگونه دور بزنیم تا در آزمون شهری قبول شویم؟
مشخص است که اگر شما بتوانید علاوه بر پارک دوبل به خوبی دور بزنید، قبولی شما در آزمون با احتمال زیادی تضمین خواهد شد. پس ادامه را از دست ندهید تا با نکات طلایی دور دو فرمان نزد افسر آشنا شوید.
مربوط: نمونه سوالات آیین نامه
در ابتدای آموزش دور دو فرمان گفتیم که قبل از انجام کار باید حتما از راهنما استفاده کنید. اگر حین آغاز و سپس در زمان دنده عقب گرفتن از راهنمای درست استفاده نکنید، ممکن است افسر دور زدن شما را قبول نکند. پس در یاد داشته باشید که برای دور دوفرمان، دو بار راهنما نیاز است.
حرکت اولیه به طوری که خودرو زاویه سی درجه با جدول سمت شاگرد پیدا کند بسیار ضروری است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، مطمئنا رد خواهید شد. ابتدا راهنما بزنید، سپس به بیرون نگاه کنید (از آینه بغل کافی است) و سپس حرکت کرده و متوقف شوید. در مرحله بعد هم حین حرکت باید از پنجره (و نه فقط آینه) به بیرون نگاه کنید.
به قوانین خاص دقت کنید. ممکن است افسر بخواهد شما را امتحان کند. به طور مثال، نباید در خیابانی که خط ممتد دارد دور بزنید. یا دور زدن در حریم پل، تقاطع و داخل میدان ممنوع است و مورد رد شدن حتمی میشود.
قبل آغاز دور زدن، الزامی است که آینهها را به خوبی تنظیم کنید. این امر علاوه بر اینکه به دور زدن مناسب شما کمک میکند، برای قبولی در آزمون ضروری است.
مورد آخر این است که باید به خوبی عرض خیابان را بررسی کرده و تصمیم بگیرید. این کار با تمرین کافی حاصل میشود. به هیچ وجه در خیابانی که عرض کمی دارد، دور تک فرمان را آغاز نکنید!
دور زدن در چه قسمتهایی ممنوع است؟
اولین موردی که کاملا واضح و بدیهی است، خیابان با خط ممتد است. شما تنها قادر هستید در خیابانهای با خط غیرممتد (نقطه چین) دور بزنید.
در یک تقاطع نیز دور زدن به هر شکلی ممنوع است. دقت کنید که منظور ما از «تقاطع»، تمامی حریم قبل و بعد از آن میباشد. یعنی پانزده متر قبل و نیز پانزده متر بعد از یک تقاطع، چه چهارراه باشد و چه سه راه، دور زدن ممنوع است.
روی خط عابر پیاده، علاوه بر اینکه توقف ممنوع است، دور زدن نیز ممنوع است. به طور کلی، به هیچ وجه نباید خط عابر پیاده مسدود شود.
همچنین کاملا واضح است که در بزرگراه، کمربندی درون شهری و همچنین تمامی خیابانها و راههای یک طرفه نیز دور زدن به هر شکلی غیرمجاز است و نباید انجام بگیرد.
در این مطلب از وب سایت آیین نامه رانندگی به آموزش دور دو فرمان پرداختیم. دور دو فرمان و تک فرمان موارد مهمی هستند که باید به شکل صحیح و کامل در آزمون شهری انجام شود. با رعایت نکات و مواردی که در این پست عنوان شد، مطمئنا خواهید توانست علاوه بر آزمون شهری، در رانندگی روزمره خود نیز با موفقیت و به شکل صحیح دور بزنید.
آیا تجربه خاصی در این زمینه دارید؟ نکتهای درباره دور زدن میدانید که بهتر است دیگران آن را بدانند؟ نظرات خود را حتما با ما به اشتراک بگذارید.