قطعا نمیتوان این موضوع را انکار کرد که امروزه خودروها قسمت اصلی ترافیک شهری هستند. به هر خیابانی نگاه کنید، میتوانید خودروهای سواری، عمومی، سبک و سنگین را مشاهده کنید. اما با افزایش استفاده از خودروها، استهلاک و خرابی قطعات نیز بیشتر شده است. به همین دلیل است که اگر به نگهداری اهمیت ندهید، باید هزینه گزافی برای تعمیر پرداخت کنید! به همین جهت، احتمالا شما هم به دنبال یادگیری بهترین ترفندهای نگهداری خودرو هستید. در واقع دانستن ترفندهای نگهداری خودرو به هر رانندهای کمک میکند تا علاوه بر ایمنی و آسودگی حین رانندگی، در هزینههای خود صرفه جویی کند. برای اطلاع از بهترین ترفندها با سایت آزمون آیین نامه همراه باشید.
ترفندهای نگهداری خودرو: چرخها و ترمز
اولین موضوعی که باید بررسی شود، چرخها و ترمز است. بسیار پیش میآید که رانندگان به علت بی دقتی به این موارد پیش پا افتاده ولی ضروری، با حوادث بزرگ و خطرناک روبرو میشوند. همچنین اگر شما داوطلب شرکت در آزمون آیین نامه دریافت گواهینامه پایه سوم و بقیه انواع آن هستید، باید برای قسمت فنی آزمون از این موارد اطلاع داشته باشید.
در ابتدا چرخها را بررسی میکنیم. همیشه سعی کنید بهترین نوع لاستیک موجود را انتخاب کنید. با وجود اینکه ممکن است به مقدار اندکی هزینه آن بیشتر باشد، اما مطمئنا این مورد از خطر پیشگیری میکند. همیشه قبل از سوار شدن، باد چرخها را بررسی کنید. شاید بپرسید در صورت کم بودن آن چه کار میتوان کرد. باید بگوییم که امروزه کمپرسهای کوچک هوا به وجود آمده و کار را ساده کردهاند. با خرید یک کمپرس هوا که با برق خودرو کار میکند، به سادگی این مورد را کنترل کنید.
اما عوض کردن تایرها چگونه باید باشد؟ تایرها باید هر پنج تا هشت هزار کیلومتر به صورت ضربدری تعویض شود. اما علت این کار چیست؟ دلیل آن این است که نیرویی که چرخهای جلو و عقب تحمل میکنند یکسان نیست. همچنین خوردگی در سمت بیرون و درون تایر متفاوت است. علاوه بر تعویض ضربدری، به ازای هر ده تا سیزده هزار کیلومتر رانندگی بهتر است لاستیکها تعویض شود. بالانس و نصب بهینه نیز فراموش نشود.
علاوه بر این، هر 30 هزار کیلومتر باید لنت ترمزها را نیز عوض کنید. در حین خرید نیز به کیفیت لنت دقت کنید تا چند ماه بعد صدای سوت کشیدن لنت بی کیفیت را نشنوید! لنتها عقب معمولا چندین سال کار میکنند اما لنتهای جلو هر سی هزار کیلومتر باید تعویض گردد.
ترفند نگهداری و تعویض روغن و فیلترها
روغن در قسمتهای مختلف خودرو دارای وظایف خاصی است. از جمله این وظایف میتوان به روان کاری و کمک کردن به فرآیند سرمایش اشاره کرد. وقتی شما سوییچ را میچرخانید و استارت میزنید، اولین اتفاقی که میافتد، حرکت روغن به سمت موتور است. اگر روغن و یا قطعات مرتبط با آن از کیفیت خوبی برخودار نباشد، ممکن است باعث روغن سوزی، گیرپاچ کردن و استهلاک موتور شود.
روغن موتور باید هر 5 هزار کیلومتر تعویض شود. همچنین هر دو هفته یک بار بهتر است سطح آن را با استفاده از گیج روغن بسنجید. هر زمان روغن موتور عوض شود، فیلتر روغن نیز باید تغییر کند. این موضوع باعث جلوگیری از رسیدن رسوب به قسمتهای حساس موتور خودرو خواهد شد. نکتهای که باید به آن دقت کنید، انتخاب روغن موتور با برند باکیفیت است. همچنین گاهی اوقات تعمیرکار و یا فروشندگان در پمپ بنزین و امثال آن سعی میکنند تا مکمل و تصفیه کننده روغن موتور به شما بفروشند! دقت کنید که نیازی به خرید و استفاده این موارد نیست.
شاید بپرسید روغن ترمز و روغن گیربکس چه زمانی باید عوض شود. یکی از ترفندهای نگهداری خودرو این است که این دو مورد نیازی به تعویض مداوم ندارند. معمولا آلودگی و فساد در آنها کم است. به همین دلیل، پیشنهاد میکنیم روغن گیربکس را هر صد هزار کیلومتر و روغن ترمز را هر 60 تا 70 هزار کیلومتر عوض کنید. شاید برخی تعمیرکاران بخواهند برای دریافت هزینه بیشتر، شما را مجاب به عوض کردن زودهنگام این دو مورد کنید، اما بدانید که نیازی به انجام آن نیست.
فیلتر هوا و فیلتر بنزین دو موضوع آخر هستند. مورد اول، یعنی فیلتر هوا باید سالانه یک بار (معمولا قبل مراجعه برای معاینه فنی) تغییر کند. همچنین فیلتر بنزین نیز به طور عادی بین 15 تا 20 هزار کیلومتر عوض میشود.
ترفند نگهداری قطعات چیست؟
حال باید ترفندهای نگهداری خودرو را در قسمت قطعات آن بررسی کنیم. بالاتر درباره چرخها، ترمز، روغن و فیلترها صحبت کردیم.
باتری یکی از اجزای مهم است. سعی کنید هر سال سیمهای آن را باز کرده و سر باطری را تمیز کنید. به دلیل کارکرد زیاد و انجام واکنشهای اکسایش و کاهش، رسوب روی آن جمع میشود. با یک پارچه خشک و یا فرچه نرم یا مسواک قدیمی آن را تمیز کنید. این کار از اتلاف انرژی و خطرات احتمالی جلوگیری میکند.
اما باطری ماشین چه زمانی باید عوض شود؟ باید بدانیم که این موضوع به کارکرد و کیلومتر پیموده شده بستگی ندارد. صرفا هر زمانی که با مشکلات باتری مثل مشکل در استارت خوردن، خالی کردن و امثال آن مواجه شدید، با مراجعه به باتری ساز و متخصص برق خودرو اقدام به تعویض کنید. بررسی دورهای قسمتی که روی باتری وجود دارد و سلامت آن را نشان میدهد نیز یکی دیگر از روشهای اطلاع از زمان تغییر است.
سعی کنید لامپها و فیوزها را نیز به شکل دورهای چک کنید. اگر مشکلی مشاهده کردید، آن را عوض کنید. شمعهای ماشین نیز باید هر پنجاه هزار کیلومتر عوض شود. اگر شمعها ایراد پیدا کند و یا از ابتدا بی کیفیت باشد، قدرت خودرو کاهش مییابد.
رادیاتور را همواره بررسی کرده و از مشکلات احتمالی آن آگاه شوید. بررسی سطح آب آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه، چک کردن اگزوز و شنیدن صدای آن نیز مهم است.
به چه ترفندهای دیگری برای نگهداری خودرو باید دقت کرد؟
در مطالبی که عنوان شد، بررسی سطح روغن، آب، فیلترها، چرخ و لاستیکها، قطعات داخلی مثل باتری و دیگر موارد انجام شد. اما یکی از مهمترین ترفندهای نگهداری خودرو که افراد بسیاری به آن بی توجه اند، تمیزی است! تمیز نگه داشتن بدنه، چرخها و قطعات داخلی تاثیر به سزایی در ماندگاری قطعات دارد. همچنین چراغها و آیینهها نیز باید تمیز بماند.
همواره در کمال آرامش و با رعایت نکات ایمنی رانندگی کنید. رعایت سرعت مطمئنه و قوانین دیگر، قطعا میتواند از آسیب دیدن ماشین پیشگیری کند. همچنین سلامت شما و دیگر سرنشینان را نیز تضمین خواهد کرد.
سعی کنید همواره از دنده مناسب استفاده کنید. بالا رفتن از یک شیب تند با دنده دو میتواند به رادیاتور و موتور آسیب وارد کند. همچنین در سرپایینیها نیز به هیچ عنوان از دنده خلاص استفاده نکنید. خودرو نباید بدون دنده و یا در حالت خاموش سرپایینی را طی کند. همچنین اگر خودروی شما دوگانه سوز است، نباید بررسی قسمتهای مرتبط با CNG را فراموش کرد. مخصوصا کپسولها که معمولا هر ده سال باید تعویض شود.
دیدید که در این مطلب، سعی در بررسی ترفندهای نگهداری خودرو داشتیم. گرچه موارد بسیاری عنوان شد، اما هوشیاری راننده و انجام سرویس و آزمایشهای دورهای مهمترین عامل در ماندگاری خودرو میباشد. امیدواریم تمامی مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. حال که این موارد معرفی شد، توصیه ما این است که از چند راهکار خرابی خودرو در جاده نیز اطلاع پیدا کنید. شاید روزی نیاز به استفاده از آن پیدا کنید! بی صبرانه و مشتاقانه در انتظار نظرات ارزشمند شما در این زمینه هستیم.