سوالات آیین نامه رانندگی به صورت بسته

قوانین راهنما زدن در رانندگی

راهنما زدن در رانندگی

راهنما زدن در رانندگی زمانی استفاده می‌شود که برای آگاه‌سازی دیگر رانندگان مجبور هستیم تا از یک ابزاری مثل راهنمای ماشین استفاده کنیم. اگر دقت کرده باشید در اکثر ماشین‌ها، این راهنما در سمت چپ فرمان قرار داده شده است. به صورت کلی زمانی از راهنما استفاده می‌شود که ما قصد تغییر مسیر داشته باشیم. اما استفاده از راهنما نیز قوانین خاص خود را دارد. در این مطلب به طور کلی به قوانین راهنما زدن در رانندگی پرداخته شده است.

قوانین راهنما زدن در رانندگی به چه صورت است؟

اگر به درستی از راهنما زدن استفاده شود، از تصادفات و همچنین ترافیک میکاهد در نتیجه جامعه‌ای منظم‌تر خواهیم داشت. اصول راهنمایی و رانندگی از مهم‌ترین قواعدی هست که شهروندان یک جامعه باید به آن پایبند باشند. البته نیرو‌هایی نیز در رعایت این قوانین یاری‌رسان بوده‌اند مانند نهاد‌های انتظامی، نهاد‌های فرهنگی و نهاد‌های اجتماعی همچنین در صدا و سیما بسیار به رعایت اصول و قوانین راهنما زدن در رانندگی پرداخته شده است.

همچنین میتوانید نمونه سوالات آیین نامه مشاهده کنید.

در این مطلب سعی شده است به مرور قوانین راهنما زدن در رانندگی و یادآوری و بازآموزی چند نکته مهم در رانندگی بپردازد. هرچند شاید به نظر شما رعایت آن اهمیت چندانی نداشته باشد، اما از بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه قوانین راهنما زدن در رانندگی در امتحان راهنمایی و رانندگی شما نیز مؤثر است و مورد توجه افسر آزمون گیرنده قرار می‌گیرد. مثلاً در طول آزمون در مواقع خروج از پارک، ورود به پارک، دور دو فرمان و موارد دیگر رهنما زدن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و در قبولی شما در آزمون مؤثر است.

چه زمانی از راهنما استفاده کنیم؟

حتماً سؤال برای شما پیش می‌آید که بر اساس قوانین راهنما زدن در رانندگی چه زمان‌هایی استفاده از این ابزار آگاهی‌رسان لازم است؟
در زمان‌هایی که قصد توقف دارید یا در حین حرکت و دور زدن هستید استفاده از راهنما الزامی است. همچنین در گردش به راست یا چپ‌، ورود از مسیر اصلی به فرعی یا ورود از مسیر فرعی به اصلی نیز از راهنما استفاده می‌شود.

اصول راهنما زدن در رانندگی

اما در مواردی که نور شدید آفتاب یا بارندگی مانع دیده شدن چراغ راهنما می‌شود، شما باید حتماً با دست علامت بدهید؛ برای این کار ۱۰ متر مانده به محل گردش، با دست علامت بدهید. در بزرگراه‌ها که سرعت زیادتر می‌باشد، بایستی حداقل به مدت ۱۵ ثانیه و یا ۳۰۰ متر مانده به محل گردش یا تغییر مسیر، در حال علامت دادن باشید. برای علامت دادن با دست، می‌بایست دست چپ خود را با احتیاط از پنجره ماشین بیرون آورده و به منظور گردش به چپ، به طور افقی و برای گردش به راست، از آرنج به طرف بالا خم کرده و به طور عمودی نگه دارید؛ برای کم کردن سرعت و توقف، دست چپ خود را به طرف بالا و پایین حرکت داده و قبل از توقف، دست را به صورت عمودی به سمت پایین نگه دارید.

آزمون آیین نامه

اگر در میدان باشیم، چطور باید از راهنما استفاده کنیم؟

فرض کنید وارد میدان شده‌اید و بعد از ورود به میدان می‌خواهید به سمت راست بروید، راهنمای راست را در این مواقع روشن کنید.
یا اگر می‌خواهید بعد از ورود به میدان به سمت چپ بروید، راهنمای چپ را روشن کنید.
گاهی ممکن است بخواهید در میدان دور بزنید در این مواقع راهنمای سمت چپ را تا زمان خروج از میدان روشن نگه دارید.
در نهایت هم اگر می‌خواهید صرفاً از میدان عبور کنید آن هم به صورت مستقیم، اصلاً نیازی به استفاده از راهنما نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed